Spitsmijden Brabant: helft minder ritten in de spits

Ruim de helft minder ritten in de spits én automobilisten die zich hebben aangeleerd de spits te vermijden. Het zijn de eindresultaten van het project ‘Spitsmijden in Brabant’, een initiatief van de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).
Deelnemers kregen een geldbeloning van maximaal € 100,- per maand in het vooruitzicht als zij vrijwillig met hun auto buiten de spits bleven. Ook konden zij gebruik maken van innovatieve reisinformatie via de TravelStar, een handcomputer. Hoewel het aantal deelnemers – gemiddeld 2.300 over de hele looptijd van twee jaar – wat achterbleef bij vergelijkbare Spitsmijd-projecten, pasten ze hun reisgedrag verrassend vaak aan. Bij meer dan de helft, gemiddeld 53%, van hun dagelijkse ritten van en naar werk vermeden de deelnemers de spits. Zij vertrokken op een ander moment, reden een andere route om de stad heen of kozen het openbaar vervoer of de fiets.

De gedragsverandering hield ok stand op het moment dat de deelnemers geen geld meer kregen voor hun inspanningen. In ieder geval  tot vier maanden na afloop van de beloningsperiode. Toen bleek dat nog altijd 47% van de ritten door de deelnemers buiten de spits gereden werd.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Spitsmijden Brabant: helft minder ritten in de spits - VerkeersNet

Spitsmijden Brabant: helft minder ritten in de spits

Ruim de helft minder ritten in de spits én automobilisten die zich hebben aangeleerd de spits te vermijden. Het zijn de eindresultaten van het project ‘Spitsmijden in Brabant’, een initiatief van de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).
Deelnemers kregen een geldbeloning van maximaal € 100,- per maand in het vooruitzicht als zij vrijwillig met hun auto buiten de spits bleven. Ook konden zij gebruik maken van innovatieve reisinformatie via de TravelStar, een handcomputer. Hoewel het aantal deelnemers – gemiddeld 2.300 over de hele looptijd van twee jaar – wat achterbleef bij vergelijkbare Spitsmijd-projecten, pasten ze hun reisgedrag verrassend vaak aan. Bij meer dan de helft, gemiddeld 53%, van hun dagelijkse ritten van en naar werk vermeden de deelnemers de spits. Zij vertrokken op een ander moment, reden een andere route om de stad heen of kozen het openbaar vervoer of de fiets.

De gedragsverandering hield ok stand op het moment dat de deelnemers geen geld meer kregen voor hun inspanningen. In ieder geval  tot vier maanden na afloop van de beloningsperiode. Toen bleek dat nog altijd 47% van de ritten door de deelnemers buiten de spits gereden werd.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.