Parkeren nog steeds belangrijke inkomstenbron voor gemeenten

Parkeren is een van de weinige taakvelden van gemeenten waarbij de inkomsten de uitgaven systematisch overtreffen. In 2010 bracht parkeren €750 miljoen op, waar €620 miljoen tegenover stond aan inkomsten.

Dit blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau in het rapport ‘Maten voor gemeenten 2012’. In de dienstverlening aan burgers spelen gemeenten een steeds belangrijker rol, ze krijgen van het Rijk steeds meer taken. Zo gaven de gemeenten in 2010 samen 56 miljard euro uit voor hun burgers. In de publicatie worden de gemeentelijke uitgaven en prestaties geanalyseerd voor de periode 2005-2010. En dan blijkt dat de gemeentelijke uitgaven in de beschouwde periode met 2% per jaar zijn gestegen, terwijl de productie van diensten slechts een stijging kende van 0,5%. Uitzondering vormt het parkeren, dat niet alleen nog steeds meer inkomsten dan uitgaven genereerd, maar dat ook het qua dienstverlening niet slecht doet. De uitgaven aan parkeren stegen met ruim 6% per jaar, de inkomsten iets minder, maar ze zijn nog voldoende om de uitgaven ruim te dekken. Er wordt veel gedaan aan het meten van de kwaliteit van parkeervoorzieningen, zo constateert het SCP. Zo zijn er benchmarks voor straatparkeren en parkeergarages. Ook is er een keurmerk straatparkeren en zijn er prijzen te winnen voor gemeenten die een goed parkeerbeleid voeren (European Standard Parking Award). De meeste van deze gegevens zijn echter niet openbaar. Over parkeergarages is wel wat bekend. Het Platform Detailhandel Nederland heeft vanaf 2005 jaarlijks onderzoek gedaan naar de kwaliteit van parkeergarages. Positief scoren de parkeergarages op de punten veiligheid en netheid. Wat betreft bereikbaarheid is in de afgelopen jaren een verbeterslag gemaakt. Op het gebied van tariefstelling (betaling per minuut) en betaalmogelijkheden (bijvoorbeeld betalen met pin) zijn er nog wel duidelijk verbeteringen mogelijk.
Op de website waarstaatjegemeente.nl kunnen we ook het oordeel van burgers terugvinden over de parkeermogelijkheden in de buurt en in de hele gemeente. Over het algemeen worden burgers steeds positiever over het parkeren in de buurt: het rapportcijfer is hier gestegen van 5,8 in 2007 naar een 6,6 in 2010 en 2011. Het oordeel van bewoners over parkeermogelijkheden in de hele gemeente is voor de periode 2007-2011 vrijwel onveranderd 6,4. Bezoekers van buiten de gemeente zijn redelijk constant in hun oordeel over de parkeermogelijkheden. Ook hier scoren de gemeenten met een 7 een ruime voldoende.

Over de parkeertarieven zijn burgers minder tevreden. Uit de scp-enquête Kwaliteit Publieke Dienstverlening blijkt dat 33% van de burgers de parkeertarieven in de buurt te hoog vindt (10% vindt ze veel te hoog) en dat 56% van de burgers de parkeertarieven in het centrum van hun gemeente te hoog vindt (24% vindt ze veel te hoog). Het gunstiger geworden beeld van het parkeren in de gemeente wordt bevestigd in een onderzoek van het Platvorm parkeren Nederland (Vexpan/Trendbox 2010). Uit dat onderzoek blijkt dat consumenten in 2010 meer tevreden zijn over het parkeren dan in 2007. Men vindt gemakkelijker een plek en deze plekken zijn ook beter ingericht. Men is ook positiever over de parkeertarieven, die overigens in die periode met meer dan de inflatie zijn gestegen. Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond naar parkeren in grote steden op straat (2012) blijkt dat de tarieven en het afrekenen per vaste tijdeenheid momenteel de grootste parkeerergernissen veroorzaken.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkeren nog steeds belangrijke inkomstenbron voor gemeenten - VerkeersNet

Parkeren nog steeds belangrijke inkomstenbron voor gemeenten

Parkeren is een van de weinige taakvelden van gemeenten waarbij de inkomsten de uitgaven systematisch overtreffen. In 2010 bracht parkeren €750 miljoen op, waar €620 miljoen tegenover stond aan inkomsten.

Dit blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau in het rapport ‘Maten voor gemeenten 2012’. In de dienstverlening aan burgers spelen gemeenten een steeds belangrijker rol, ze krijgen van het Rijk steeds meer taken. Zo gaven de gemeenten in 2010 samen 56 miljard euro uit voor hun burgers. In de publicatie worden de gemeentelijke uitgaven en prestaties geanalyseerd voor de periode 2005-2010. En dan blijkt dat de gemeentelijke uitgaven in de beschouwde periode met 2% per jaar zijn gestegen, terwijl de productie van diensten slechts een stijging kende van 0,5%. Uitzondering vormt het parkeren, dat niet alleen nog steeds meer inkomsten dan uitgaven genereerd, maar dat ook het qua dienstverlening niet slecht doet. De uitgaven aan parkeren stegen met ruim 6% per jaar, de inkomsten iets minder, maar ze zijn nog voldoende om de uitgaven ruim te dekken. Er wordt veel gedaan aan het meten van de kwaliteit van parkeervoorzieningen, zo constateert het SCP. Zo zijn er benchmarks voor straatparkeren en parkeergarages. Ook is er een keurmerk straatparkeren en zijn er prijzen te winnen voor gemeenten die een goed parkeerbeleid voeren (European Standard Parking Award). De meeste van deze gegevens zijn echter niet openbaar. Over parkeergarages is wel wat bekend. Het Platform Detailhandel Nederland heeft vanaf 2005 jaarlijks onderzoek gedaan naar de kwaliteit van parkeergarages. Positief scoren de parkeergarages op de punten veiligheid en netheid. Wat betreft bereikbaarheid is in de afgelopen jaren een verbeterslag gemaakt. Op het gebied van tariefstelling (betaling per minuut) en betaalmogelijkheden (bijvoorbeeld betalen met pin) zijn er nog wel duidelijk verbeteringen mogelijk.
Op de website waarstaatjegemeente.nl kunnen we ook het oordeel van burgers terugvinden over de parkeermogelijkheden in de buurt en in de hele gemeente. Over het algemeen worden burgers steeds positiever over het parkeren in de buurt: het rapportcijfer is hier gestegen van 5,8 in 2007 naar een 6,6 in 2010 en 2011. Het oordeel van bewoners over parkeermogelijkheden in de hele gemeente is voor de periode 2007-2011 vrijwel onveranderd 6,4. Bezoekers van buiten de gemeente zijn redelijk constant in hun oordeel over de parkeermogelijkheden. Ook hier scoren de gemeenten met een 7 een ruime voldoende.

Over de parkeertarieven zijn burgers minder tevreden. Uit de scp-enquête Kwaliteit Publieke Dienstverlening blijkt dat 33% van de burgers de parkeertarieven in de buurt te hoog vindt (10% vindt ze veel te hoog) en dat 56% van de burgers de parkeertarieven in het centrum van hun gemeente te hoog vindt (24% vindt ze veel te hoog). Het gunstiger geworden beeld van het parkeren in de gemeente wordt bevestigd in een onderzoek van het Platvorm parkeren Nederland (Vexpan/Trendbox 2010). Uit dat onderzoek blijkt dat consumenten in 2010 meer tevreden zijn over het parkeren dan in 2007. Men vindt gemakkelijker een plek en deze plekken zijn ook beter ingericht. Men is ook positiever over de parkeertarieven, die overigens in die periode met meer dan de inflatie zijn gestegen. Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond naar parkeren in grote steden op straat (2012) blijkt dat de tarieven en het afrekenen per vaste tijdeenheid momenteel de grootste parkeerergernissen veroorzaken.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.