GOVI laat zien waar bus en tram onnodig stilstaan

Twintig procent van de tijd gaat in het stadsvervoer in Utrecht onnodig verloren. Door hinder door het overige verkeer of bij verkeerslichten, maar ook door een grotere onbetrouwbaarheid waardoor het nodig is ruimere rijtijden in te plannen om op tijd te kunnen komen. Met een nieuwe tool is nauwkeurig in kaart te brengen waar winst valt te behalen.

In Utrecht worden reisinformatiepanelen aangestuurd vanuit GOVI. Dat is een landelijke ov-database waarin actuele reisinformatie wordt bijgehouden en verspreid. Daaruit is inmiddels een grote database ontstaan met gegevens over de dienstuitvoering van het openbaar vervoer. De data in deze database vormt een belangrijke bron voor het identificeren van knelpunten in doorstroming en betrouwbaarheid en daarmee voor het verbeteren van het openbaar vervoer.
De reistijd van het openbaar vervoer bestaat uit rijden, (ongepland) stilstaan en halteren. Een kortere reistijd kan worden gerealiseerd door elk van de drie aspecten te verkorten. Een kortere reistijd vertaalt zich in meer reizigers en lagere exploitatiekosten. Goudappel Coffeng heeft nu in opdracht van BRU een tool ontwikkeld waarmee de GOVI-data geanalyseerd wordt. De tool levert inzicht in de uitvoeringskwaliteit van het openbaar vervoer in verschillende dagdelen, waaruit eenvoudig knelpunten zijn af te leiden. Voor de knelpunten wordt het besparingspotentieel automatisch uitgerekend. Op verschillende corridors in Utrecht levert 30 seconden tijdwinst per bus een besparing op van € 100.000-400.000 op de exploitatiekosten per jaar, zo is al gebleken.
Door combinatie van de resultaten van de GOVI-tool en beschikbare OV-chipkaartdata
kunnen ook conclusies worden getrokken over de maatschappelijke baten van investeringen in betrouwbaarheid en doorstroming. De GOVI-data wordt daarnaast gebruikt in het nieuwe verkeersmodel VRU3.0 om het effect van verbeterde betrouwbaarheid op het aantal reizigers in beeld te brengen en zo uitspraken te kunnen doen over de reizigerseffecten op netwerkniveau. Dit geeft tevens inzicht in de effecten op de reizigersopbrengsten.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.