Meer laadpalen: meer elektrische auto’s

elektrischeautoAls in een gemeente meer laadpalen zijn, worden er meer elektrische auto’s verkocht. Maar laadpaalsubsidie en ook promotiecampagnes halen weinig uit. Dat blijkt een onderzoek naar de relatie tussen gemeentelijke maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren en het aantal auto’s in die gemeente.

Gemeenten zetten diverse stimuleringsmaatregelen in om het aantal elektrische auto’s te vergroten.
Alise Boonen onderzocht als Masterstudent Transport Economics voor de adviesbureaus Decisio en Appm wat het verband is tussen het gemeentebeleid en het aantal verkochte elektrische auto’s in die gemeente.
Er is een positieve relatie tussen het aantal laadpunten in een gemeente en het percentage elektrische auto’s. Verder is er een positief effect wanneer de gemeente optreedt als launching customer. In die gemeenten kopen ook de inwoners vaker een elektrische auto. Ook is er een positief effect tussen de aanschafsubsidie en het percentage elektrische auto’s. In gemeenten die een aanschaf-subsidie aanbieden rijden relatief veel elektrische auto’s. Uit het onderzoek blijkt niet dat de andere onderzochte beleidsmaatregelen een bijdrage leveren aan het percentage nieuw verkochte elektrische auto’s. Dit zijn de laadpalensubsidie, de extra parkeervoordelen en de informatievoorziening en marketing vanuit de gemeente.
Deze resultaten lijken volgens Boonen aan te geven dat fysieke zichtbaarheid van elektrische auto’s en laadpunten positief bijdraagt aan het aandeel elektrische auto’s in een gemeente. Door deze zichtbaarheid wordt de drempel om een elektrische auto te kopen blijkbaar kleiner. Ook de aanwezigheid van voldoende oplaadmogelijkheden werkt positief op het aandeel elektrische auto’s. Financiële prikkels die direct verband hebben met de aankoop hebben mogelijk ook een verband met het percentage elektrische auto’s. De financiële prikkels die verband hebben met het gebruik van de elektrische auto, te weten de laadpalensubsidie en de parkeervoordelen, lijken geen verband te hebben met het percentage elektrische auto’s. Deze stimuleringsmaatregelen zijn mogelijk niet doorslaggevend voor de aanschaf van een elektrische auto. Dit kan een extra zijn voor de elektrische autogebruiker, maar niet een stimulans voor de potentiële koper. De informatievoorziening en promotiecampagnes vanuit de gemeente komen evenmin als een effectieve maatregel uit het onderzoek.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer laadpalen: meer elektrische auto's - VerkeersNet

Meer laadpalen: meer elektrische auto’s

elektrischeautoAls in een gemeente meer laadpalen zijn, worden er meer elektrische auto’s verkocht. Maar laadpaalsubsidie en ook promotiecampagnes halen weinig uit. Dat blijkt een onderzoek naar de relatie tussen gemeentelijke maatregelen om elektrisch rijden te stimuleren en het aantal auto’s in die gemeente.

Gemeenten zetten diverse stimuleringsmaatregelen in om het aantal elektrische auto’s te vergroten.
Alise Boonen onderzocht als Masterstudent Transport Economics voor de adviesbureaus Decisio en Appm wat het verband is tussen het gemeentebeleid en het aantal verkochte elektrische auto’s in die gemeente.
Er is een positieve relatie tussen het aantal laadpunten in een gemeente en het percentage elektrische auto’s. Verder is er een positief effect wanneer de gemeente optreedt als launching customer. In die gemeenten kopen ook de inwoners vaker een elektrische auto. Ook is er een positief effect tussen de aanschafsubsidie en het percentage elektrische auto’s. In gemeenten die een aanschaf-subsidie aanbieden rijden relatief veel elektrische auto’s. Uit het onderzoek blijkt niet dat de andere onderzochte beleidsmaatregelen een bijdrage leveren aan het percentage nieuw verkochte elektrische auto’s. Dit zijn de laadpalensubsidie, de extra parkeervoordelen en de informatievoorziening en marketing vanuit de gemeente.
Deze resultaten lijken volgens Boonen aan te geven dat fysieke zichtbaarheid van elektrische auto’s en laadpunten positief bijdraagt aan het aandeel elektrische auto’s in een gemeente. Door deze zichtbaarheid wordt de drempel om een elektrische auto te kopen blijkbaar kleiner. Ook de aanwezigheid van voldoende oplaadmogelijkheden werkt positief op het aandeel elektrische auto’s. Financiële prikkels die direct verband hebben met de aankoop hebben mogelijk ook een verband met het percentage elektrische auto’s. De financiële prikkels die verband hebben met het gebruik van de elektrische auto, te weten de laadpalensubsidie en de parkeervoordelen, lijken geen verband te hebben met het percentage elektrische auto’s. Deze stimuleringsmaatregelen zijn mogelijk niet doorslaggevend voor de aanschaf van een elektrische auto. Dit kan een extra zijn voor de elektrische autogebruiker, maar niet een stimulans voor de potentiële koper. De informatievoorziening en promotiecampagnes vanuit de gemeente komen evenmin als een effectieve maatregel uit het onderzoek.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.