Steeds vaker verkeerslichten op rotondes

doseerlichtDe automobilist kan er maar beter aan wennen: op steeds meer plaatsen komen verkeerslichten op rotondes. Het gaat om zogenaamde Rotonde Doseer Installaties die verkeer druppelsgewijs toelaten tot de rotonde, waardoor het verkeer uit de andere richting dat anders voorrang moet geven de gelegenheid krijgt de rotonde op de draaien.

De nieuwste RDI is te vinden bij het bedrijvenpark Ruyven in Delfgauw. Daar werd onlangs op proef een RDI neergezet en sindsdien kan het verkeer van het bedrijvenpark tijdens de avondspits de N470 veel beter bereiken. De verkeersafwikkeling op de rotonde is verbeterd en daarom wordt de proef verlengd. Saillant detail is dat de ondernemers van het bedrijvenpark meebetalen aan de oplossing en zelf ook aan doseren doen door ervoor te zorgen dat door flexibilisering van de arbeidstijden het verkeersaanbod tijdens de spits vermindert. Structurele maatregelen voor het bereikbaarheidsprobleem worden daar verwacht in 2015 als de rotonde wordt omgebouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.
Een volgende RDI die op de rol staat is er één bij de Amerlandseweg in Breukelen. Daarmee moet de filevorming op toerit naar de A2 worden opgelost. De bedoeling is dat in de provincie Utrecht de komende tijd een aantal rotondes in de provincie gaat voorzien van RDI’s.
Een RDI heeft vooral tot doel de capaciteit van een rotonde op te voeren. In theorie kan men met een RDI soms volstaan met kleinere rotondes danwel kruispunten met niet al te veel verkeersaanbod die nu nog met verkeerslichten worden geregeld vervangen door rotondes. Bijkomend voordeel is dat RDI-rotondes kunnen worden meegenomen in netwerkregelingen, net als verkeersregelinstallaties.
Nieuw is het fenomeen overigens niet. De eerste RDI werd al in 1999 aangelegd op een rotonde bij Woensdrecht. Inmiddels is die rotonde omgebouwd tot turborotonde.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Steeds vaker verkeerslichten op rotondes - VerkeersNet

Steeds vaker verkeerslichten op rotondes

doseerlichtDe automobilist kan er maar beter aan wennen: op steeds meer plaatsen komen verkeerslichten op rotondes. Het gaat om zogenaamde Rotonde Doseer Installaties die verkeer druppelsgewijs toelaten tot de rotonde, waardoor het verkeer uit de andere richting dat anders voorrang moet geven de gelegenheid krijgt de rotonde op de draaien.

De nieuwste RDI is te vinden bij het bedrijvenpark Ruyven in Delfgauw. Daar werd onlangs op proef een RDI neergezet en sindsdien kan het verkeer van het bedrijvenpark tijdens de avondspits de N470 veel beter bereiken. De verkeersafwikkeling op de rotonde is verbeterd en daarom wordt de proef verlengd. Saillant detail is dat de ondernemers van het bedrijvenpark meebetalen aan de oplossing en zelf ook aan doseren doen door ervoor te zorgen dat door flexibilisering van de arbeidstijden het verkeersaanbod tijdens de spits vermindert. Structurele maatregelen voor het bereikbaarheidsprobleem worden daar verwacht in 2015 als de rotonde wordt omgebouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.
Een volgende RDI die op de rol staat is er één bij de Amerlandseweg in Breukelen. Daarmee moet de filevorming op toerit naar de A2 worden opgelost. De bedoeling is dat in de provincie Utrecht de komende tijd een aantal rotondes in de provincie gaat voorzien van RDI’s.
Een RDI heeft vooral tot doel de capaciteit van een rotonde op te voeren. In theorie kan men met een RDI soms volstaan met kleinere rotondes danwel kruispunten met niet al te veel verkeersaanbod die nu nog met verkeerslichten worden geregeld vervangen door rotondes. Bijkomend voordeel is dat RDI-rotondes kunnen worden meegenomen in netwerkregelingen, net als verkeersregelinstallaties.
Nieuw is het fenomeen overigens niet. De eerste RDI werd al in 1999 aangelegd op een rotonde bij Woensdrecht. Inmiddels is die rotonde omgebouwd tot turborotonde.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.