Asfalt kan jaren langer mee door verjongingsmiddel

asfalt

Rijkswaterstaat legt dit jaar zes demonstratievakken aan om ZOAB met verjongingsmiddelen preventief te onderhouden. Hierdoor kan de levensduur worden verlengd met 2 tot 3 jaar.

Rijkswaterstaat hoopt zo kosten op onderhoud te besparen en minder verkeershinder te veroorzaken. Verder claimt men dat het een milieuvriendelijkere manier is van wegbeheer.

Ruim drie jaar geleden is Infraquest (Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO) samen met drie aannemers een onderzoek gestart naar de verlenging van de levensduur van ZOAB door preventief onderhoud met een verjongingscomponent.

Na het eerste onderzoek op kleine proefvakken van ongeveer 300 meter lengte is het tijd voor grootschaliger proeven op verschillende wegdelen.

De demonstratievakken hebben een lengte van 5-6 km. De gegevens die uit de demonstratievakken komen moeten de waargenomen verlenging van de levensduur van het asfalt statistisch onderbouwen. Bovendien kunnen de betrokken marktpartijen hun bedrijfsprocessen optimaliseren en werkt RWS aan het integreren van preventief onderhoud in haar onderhoudssystematiek.

In 2010/2011 is een aantal proefvakken aangelegd op de A73, A1, A50 en A6. Infraquest heeft een grootschalig laboratoriumonderzoek uitgevoerd op deze proefvakken. Dit onderzoek heeft laten zien dat de middelen de microscheurtjes in de hechtbruggen helen, de geërodeerde hechtbruggen versterken en het bitumen verjongen.

Geschat wordt dat, afhankelijk van de lokale conditie van de weg, een levensduurverlenging van 2-3 jaar of langer mogelijk is. Ook is aangetoond dat behandelen van ZOAB met verjongingsmiddelen een goede onderhoudsmethode is om vorstschade te voorkomen.

Bij de aanleg van de demonstratievakken wordt praktijkervaring met verschillende aannemers en bij verschillende regio’s van Rijkswaterstaat opgedaan. Er worden in 2013 demonstratievakken aangelegd met verschillende producten en methoden op de A6, A30 en A73 (2 vakken), A67 en A15. Deze vakken worden gedurende minimaal 3 jaren gemonitord.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Asfalt kan jaren langer mee door verjongingsmiddel - VerkeersNet

Asfalt kan jaren langer mee door verjongingsmiddel

asfalt

Rijkswaterstaat legt dit jaar zes demonstratievakken aan om ZOAB met verjongingsmiddelen preventief te onderhouden. Hierdoor kan de levensduur worden verlengd met 2 tot 3 jaar.

Rijkswaterstaat hoopt zo kosten op onderhoud te besparen en minder verkeershinder te veroorzaken. Verder claimt men dat het een milieuvriendelijkere manier is van wegbeheer.

Ruim drie jaar geleden is Infraquest (Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO) samen met drie aannemers een onderzoek gestart naar de verlenging van de levensduur van ZOAB door preventief onderhoud met een verjongingscomponent.

Na het eerste onderzoek op kleine proefvakken van ongeveer 300 meter lengte is het tijd voor grootschaliger proeven op verschillende wegdelen.

De demonstratievakken hebben een lengte van 5-6 km. De gegevens die uit de demonstratievakken komen moeten de waargenomen verlenging van de levensduur van het asfalt statistisch onderbouwen. Bovendien kunnen de betrokken marktpartijen hun bedrijfsprocessen optimaliseren en werkt RWS aan het integreren van preventief onderhoud in haar onderhoudssystematiek.

In 2010/2011 is een aantal proefvakken aangelegd op de A73, A1, A50 en A6. Infraquest heeft een grootschalig laboratoriumonderzoek uitgevoerd op deze proefvakken. Dit onderzoek heeft laten zien dat de middelen de microscheurtjes in de hechtbruggen helen, de geërodeerde hechtbruggen versterken en het bitumen verjongen.

Geschat wordt dat, afhankelijk van de lokale conditie van de weg, een levensduurverlenging van 2-3 jaar of langer mogelijk is. Ook is aangetoond dat behandelen van ZOAB met verjongingsmiddelen een goede onderhoudsmethode is om vorstschade te voorkomen.

Bij de aanleg van de demonstratievakken wordt praktijkervaring met verschillende aannemers en bij verschillende regio’s van Rijkswaterstaat opgedaan. Er worden in 2013 demonstratievakken aangelegd met verschillende producten en methoden op de A6, A30 en A73 (2 vakken), A67 en A15. Deze vakken worden gedurende minimaal 3 jaren gemonitord.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.