Zes tips voor een autoluwe binnenstad

gcabMet het autoluw maken van binnensteden willen gemeenten meer bezoekers trekken. De invoering van zo’n maatregelen gaat niet altijd geruisloos. Zes tips voor een soepele invoering.

De tips zijn afkomstig van CROW KpVV. Op basis van een studie naar het autoluw maken van Den haag en ’s-Hertogenbosch komt men tot de volgende tips:

1. Waarborg bereikbaarheid
’s-Hertogenbosch waarborgt de bereikbaarheid door bezoekers de mogelijkheid te bieden op transferia in de buurt van het winkel gebied te parkeren.
2. Betrek partijen bij besluitvorming
In ‘s-Hertogenbosch en Den Haag is geleerd dat je op deze manier draagvlak creëert en zo min mogelijk nieuwe problemen veroorzaakt.
3. Maak vrijkomende ruimte aantrekkelijker.
Op Haagse pleinen heeft de auto bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor terrassen.
4. Differentieer autobereikbaarheid naar locatie in de binnenstad.
Differentieer naar locatie in de binnenstad, omdat aanloopstraten afhankelijker zijn van een goede autobereikbaarheid.
5. Informeer bezoekers. 

Zorg daarom voor parkeerverwijssystemen voor bezoekers die met de auto. Ook is er goede informatie over alternatief vervoer nodig.
6. Communiceer de maatregel richting de buitenwereld
Potentiële bezoekers moeten niet het idee krijgen dat de binnenstad moeilijk te bereiken is. Promoot de autoluwe binnenstad dus.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zes tips voor een autoluwe binnenstad - VerkeersNet

Zes tips voor een autoluwe binnenstad

gcabMet het autoluw maken van binnensteden willen gemeenten meer bezoekers trekken. De invoering van zo’n maatregelen gaat niet altijd geruisloos. Zes tips voor een soepele invoering.

De tips zijn afkomstig van CROW KpVV. Op basis van een studie naar het autoluw maken van Den haag en ’s-Hertogenbosch komt men tot de volgende tips:

1. Waarborg bereikbaarheid
’s-Hertogenbosch waarborgt de bereikbaarheid door bezoekers de mogelijkheid te bieden op transferia in de buurt van het winkel gebied te parkeren.
2. Betrek partijen bij besluitvorming
In ‘s-Hertogenbosch en Den Haag is geleerd dat je op deze manier draagvlak creëert en zo min mogelijk nieuwe problemen veroorzaakt.
3. Maak vrijkomende ruimte aantrekkelijker.
Op Haagse pleinen heeft de auto bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor terrassen.
4. Differentieer autobereikbaarheid naar locatie in de binnenstad.
Differentieer naar locatie in de binnenstad, omdat aanloopstraten afhankelijker zijn van een goede autobereikbaarheid.
5. Informeer bezoekers. 

Zorg daarom voor parkeerverwijssystemen voor bezoekers die met de auto. Ook is er goede informatie over alternatief vervoer nodig.
6. Communiceer de maatregel richting de buitenwereld
Potentiële bezoekers moeten niet het idee krijgen dat de binnenstad moeilijk te bereiken is. Promoot de autoluwe binnenstad dus.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.