Ford komt met vrijwillige ISA-variant

Een auto die zelf bekijkt hoe hard hij mag. Dat is de S-Max van Ford. Maar het is wel aan de bestuurder om de Intelligent Speed Limiter in te schakelen.

Al jaren hopen verkeersveiligheidsdeskundigen op een doorbraak van ISA. Dat staat voor Intelligente SnelheidsAdaptie. Daarbij wordt de snelheid van een auto automatisch aangepast aan de geldende limieten.

Technisch is dat geen probleem, maar de maatschappelijke weerstand is nog te hoog. Ford komt nu met een eigen variant, waarbij de bestuurder de controle houdt.

In feite combineert Ford twee bestaande systemen, een flexibele snelheidsbegrenzer en een systeem om verkeersborden te herkennen.

Het systeem wordt geleverd op de Ford S-Max. De bestuurder activeert de Intelligent Speed Limiter met een knop op het stuur en stelt een maximumsnelheid in. Het systeem gebruikt een camera om te zien of er verkeersborden staan die een lagere snelheid vermelden. De snelheid van de auto wordt dan automatisch aangepast.

De Intelligent Speed Limiter communiceert ook met het navigatiesysteem om de juiste snelheid te handhaven als de afstand tussen verkeersborden te groot wordt. De bestuurder kan het systeem overrulen door het gaspedaal stevig in te trappen.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ford komt met vrijwillige ISA-variant - VerkeersNet

Ford komt met vrijwillige ISA-variant

Een auto die zelf bekijkt hoe hard hij mag. Dat is de S-Max van Ford. Maar het is wel aan de bestuurder om de Intelligent Speed Limiter in te schakelen.

Al jaren hopen verkeersveiligheidsdeskundigen op een doorbraak van ISA. Dat staat voor Intelligente SnelheidsAdaptie. Daarbij wordt de snelheid van een auto automatisch aangepast aan de geldende limieten.

Technisch is dat geen probleem, maar de maatschappelijke weerstand is nog te hoog. Ford komt nu met een eigen variant, waarbij de bestuurder de controle houdt.

In feite combineert Ford twee bestaande systemen, een flexibele snelheidsbegrenzer en een systeem om verkeersborden te herkennen.

Het systeem wordt geleverd op de Ford S-Max. De bestuurder activeert de Intelligent Speed Limiter met een knop op het stuur en stelt een maximumsnelheid in. Het systeem gebruikt een camera om te zien of er verkeersborden staan die een lagere snelheid vermelden. De snelheid van de auto wordt dan automatisch aangepast.

De Intelligent Speed Limiter communiceert ook met het navigatiesysteem om de juiste snelheid te handhaven als de afstand tussen verkeersborden te groot wordt. De bestuurder kan het systeem overrulen door het gaspedaal stevig in te trappen.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.