Fiets in de belangstelling van de grote concerns

bikescout_vnHeijmans komt met een waarschuwingssysteem voor overstekende fietsers. Het is onderdeel van een pakket aan fietsmaatregelen dat de aannemer wil gaan aanbieden.

Aannemer Heijmans en Forenzo (een organisatie die fietsen bij bedrijven stimuleert) introduceren de Go Light Avenue.

Go Light Avenue omvat een pakket van maatregelen ‘om fietsen sneller, veiliger en leuker te maken’. Voor de Go Light Avenue zegt Heijmans ontwerprichtlijnen te hebben opgesteld die gebruikt kunnen worden voor het vervangen van bestaande fietspaden en het aanleggen van snelfietsroutes. Die lijken vooralsnog te stroken met de bestaande aanpak, want Heijmans wil fietsers voorrang geven op kruisend verkeer en verkeerslichten automatisch op groen laten springen wanneer fietsers een kruispunt passeren. Verder kunnen fietspaden worden voorzien van een ‘slingerstrook’ die fietsers meer uitwijkmogelijkheden biedt voor een onverwachtse manoeuvre.

Meer innovatief is het door Heijmans ontwikkelde BikeScout. Dat is een systeem dat via led-indicatie in het wegdek automobilisten bij oversteekplaatsen waarschuwt voor naderende fietsers en de snelheid waarmee ze aan komen rijden. Het systeem volgt continu de snelheid en afstand van naderende fietsers, berekent de aankomsttijd en waarschuwt de automobilist. Dat kan in de toekomst ook via in-car voorzeiningen aan de automobilist worden doorgegeven.

BikeScout biedt wegbeheerders bovendien de mogelijkheid om via een webapplicatie data in te zien van de fietspassages, zoals telgegevens, gemiddelde en maximale snelheid.

BikeScout maakt gebruik van tracking radartechnologie die reeds wordt toegepast in de auto-industrie om andere weggebruikers te signaleren. Heijmans haalt deze technologie naar de wegkant, waar continu de veranderende positie van individuele weggebruikers wordt gemeten en geanalyseerd, tot 50 meter van te voren. Door rekening te houden met de snelheid van het naderend object (fietser, e-bike of scooter), waarschuwt BikeScout de automobilist op de juiste tijd, zo stelt Heijmans.

Vorige maand kwam TNO met een vergelijkbaar systeem, dat auto’s automatisch laat afremmen bij een dreigende botsing met een fietser.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fiets in de belangstelling van de grote concerns - VerkeersNet

Fiets in de belangstelling van de grote concerns

bikescout_vnHeijmans komt met een waarschuwingssysteem voor overstekende fietsers. Het is onderdeel van een pakket aan fietsmaatregelen dat de aannemer wil gaan aanbieden.

Aannemer Heijmans en Forenzo (een organisatie die fietsen bij bedrijven stimuleert) introduceren de Go Light Avenue.

Go Light Avenue omvat een pakket van maatregelen ‘om fietsen sneller, veiliger en leuker te maken’. Voor de Go Light Avenue zegt Heijmans ontwerprichtlijnen te hebben opgesteld die gebruikt kunnen worden voor het vervangen van bestaande fietspaden en het aanleggen van snelfietsroutes. Die lijken vooralsnog te stroken met de bestaande aanpak, want Heijmans wil fietsers voorrang geven op kruisend verkeer en verkeerslichten automatisch op groen laten springen wanneer fietsers een kruispunt passeren. Verder kunnen fietspaden worden voorzien van een ‘slingerstrook’ die fietsers meer uitwijkmogelijkheden biedt voor een onverwachtse manoeuvre.

Meer innovatief is het door Heijmans ontwikkelde BikeScout. Dat is een systeem dat via led-indicatie in het wegdek automobilisten bij oversteekplaatsen waarschuwt voor naderende fietsers en de snelheid waarmee ze aan komen rijden. Het systeem volgt continu de snelheid en afstand van naderende fietsers, berekent de aankomsttijd en waarschuwt de automobilist. Dat kan in de toekomst ook via in-car voorzeiningen aan de automobilist worden doorgegeven.

BikeScout biedt wegbeheerders bovendien de mogelijkheid om via een webapplicatie data in te zien van de fietspassages, zoals telgegevens, gemiddelde en maximale snelheid.

BikeScout maakt gebruik van tracking radartechnologie die reeds wordt toegepast in de auto-industrie om andere weggebruikers te signaleren. Heijmans haalt deze technologie naar de wegkant, waar continu de veranderende positie van individuele weggebruikers wordt gemeten en geanalyseerd, tot 50 meter van te voren. Door rekening te houden met de snelheid van het naderend object (fietser, e-bike of scooter), waarschuwt BikeScout de automobilist op de juiste tijd, zo stelt Heijmans.

Vorige maand kwam TNO met een vergelijkbaar systeem, dat auto’s automatisch laat afremmen bij een dreigende botsing met een fietser.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.