Cordonheffing in Gothenburg brengt verkeer met 12 procent terug

betaalstationDe cordonheffing die de Zweedse stad Gothenburg in 2013 invoerde,  lijkt redelijk succesvol. Tijdens de uren waarop de  heffing geldt, overdag op weekdagen, passeert 12 procent minder verkeer de tolportalen.

Gothenburg is de tweede stad in Zweden, met zo’n 500.000 inwoners. De effecten van de tolheffing blijken aardig overeen te komen met die in Stockholm, die al in 2007 op tolheffing overging.

Forzenzen die geraakt worden door de heffing stappen over op het ov, het aantal ov-rreizen groeide met 24 procent. De keuzereizigers lijken echter eerder te kiezen om niet te reizen, of ze richten zich op een andere bestemming.

De heffing bracht het eerst jaar €72 miljoen op. De heffing varieert in de loop van de dag. Maximaal betaalt een automobilist zo’n  €6,40 in de spits tot ongeveer €0,70 overdag buiten de spits.

De inwoners zijn steeds meer voorstander van het systeem. Aan het begin vond 30 procent het een goed idee, eind 2014 is zo’n 55 procent voorstander.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Cordonheffing in Gothenburg brengt verkeer met 12 procent terug - VerkeersNet

Cordonheffing in Gothenburg brengt verkeer met 12 procent terug

betaalstationDe cordonheffing die de Zweedse stad Gothenburg in 2013 invoerde,  lijkt redelijk succesvol. Tijdens de uren waarop de  heffing geldt, overdag op weekdagen, passeert 12 procent minder verkeer de tolportalen.

Gothenburg is de tweede stad in Zweden, met zo’n 500.000 inwoners. De effecten van de tolheffing blijken aardig overeen te komen met die in Stockholm, die al in 2007 op tolheffing overging.

Forzenzen die geraakt worden door de heffing stappen over op het ov, het aantal ov-rreizen groeide met 24 procent. De keuzereizigers lijken echter eerder te kiezen om niet te reizen, of ze richten zich op een andere bestemming.

De heffing bracht het eerst jaar €72 miljoen op. De heffing varieert in de loop van de dag. Maximaal betaalt een automobilist zo’n  €6,40 in de spits tot ongeveer €0,70 overdag buiten de spits.

De inwoners zijn steeds meer voorstander van het systeem. Aan het begin vond 30 procent het een goed idee, eind 2014 is zo’n 55 procent voorstander.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.