‘Spitsstrook moet dicht blijven na de spits’

spitsstrookEen geopende spitsstrook in rustige verkeerssituaties is bijna vier keer onveiliger. De opening van spitsstroken in rustige verkeerssituaties moet daarom zo veel mogelijk worden voorkomen.

Dat stelt Grontmij die de verkeersveiligheid van spitsstroken heeft onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel automobilisten denken dat spitsstroken onveilig zijn. Het is immers een smalle rijstrook, je rijdt vlak langs de geleiderail, je moet een doorgetrokken streep passeren en wat moet je doen als je pech krijgt? Niet iedere automobilist durft daarom de spitsstrook te gebruiken.

Maar de conclusie van het onderzoek is dat spitsstroken zijn niet onveiliger zijn dan reguliere wegen met vluchtstrook, mits de spitsstroken juist worden ingezet. Compenserende maatregelen die bij aanleg van een spitstrook worden genomen neutraliseren de potentiële extra onveiligheid voldoende. Denk hierbij aan maatregelen als een verlaagde maximumsnelheid, een inhaalverbod voor vrachtverkeer, de aanleg van vluchthavens, openbare verlichting en camerabewaking vanuit de verkeerscentrale.

Volgens het onderzoek is het echter geen goed idee om spitsstroken langer of permanent open te stellen. Een geopende spitsstrook in rustige verkeerssituaties is bijna vier keer onveiliger. Mogelijke redenen zijn onderbenutting van de spitsstrook, een ongeloofwaardig snelheidslimiet en grotere snelheidsverschillen met voertuigen op naastgelegen rijstroken. De opening van spitsstroken in rustige verkeerssituaties moet daarom juist zo veel mogelijk worden voorkomen, aldus Grontmij.

Verder riep de Onderzoeksraad voor Veiligheid de minister eind 2012 op om een omslagpunt ten aanzien van verkeersdrukte te bepalen wanneer een spitstrook onveiliger wordt. Het onderzoek van Grontmij laat zien dat spitsstrooktrajecten links zo’n omslagpunt niet hebben maar dat spitsstroken aan de rechterkant bij wegen met structurele kans op file, wel onveiliger zijn. Daarom stelt Grontmij dat spitsstrooktrajecten rechts met structurele kans op file baat hebben bij een reguliere wegverbreding met een vluchtstrook.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

'Spitsstrook moet dicht blijven na de spits' - VerkeersNet

‘Spitsstrook moet dicht blijven na de spits’

spitsstrookEen geopende spitsstrook in rustige verkeerssituaties is bijna vier keer onveiliger. De opening van spitsstroken in rustige verkeerssituaties moet daarom zo veel mogelijk worden voorkomen.

Dat stelt Grontmij die de verkeersveiligheid van spitsstroken heeft onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel automobilisten denken dat spitsstroken onveilig zijn. Het is immers een smalle rijstrook, je rijdt vlak langs de geleiderail, je moet een doorgetrokken streep passeren en wat moet je doen als je pech krijgt? Niet iedere automobilist durft daarom de spitsstrook te gebruiken.

Maar de conclusie van het onderzoek is dat spitsstroken zijn niet onveiliger zijn dan reguliere wegen met vluchtstrook, mits de spitsstroken juist worden ingezet. Compenserende maatregelen die bij aanleg van een spitstrook worden genomen neutraliseren de potentiële extra onveiligheid voldoende. Denk hierbij aan maatregelen als een verlaagde maximumsnelheid, een inhaalverbod voor vrachtverkeer, de aanleg van vluchthavens, openbare verlichting en camerabewaking vanuit de verkeerscentrale.

Volgens het onderzoek is het echter geen goed idee om spitsstroken langer of permanent open te stellen. Een geopende spitsstrook in rustige verkeerssituaties is bijna vier keer onveiliger. Mogelijke redenen zijn onderbenutting van de spitsstrook, een ongeloofwaardig snelheidslimiet en grotere snelheidsverschillen met voertuigen op naastgelegen rijstroken. De opening van spitsstroken in rustige verkeerssituaties moet daarom juist zo veel mogelijk worden voorkomen, aldus Grontmij.

Verder riep de Onderzoeksraad voor Veiligheid de minister eind 2012 op om een omslagpunt ten aanzien van verkeersdrukte te bepalen wanneer een spitstrook onveiliger wordt. Het onderzoek van Grontmij laat zien dat spitsstrooktrajecten links zo’n omslagpunt niet hebben maar dat spitsstroken aan de rechterkant bij wegen met structurele kans op file, wel onveiliger zijn. Daarom stelt Grontmij dat spitsstrooktrajecten rechts met structurele kans op file baat hebben bij een reguliere wegverbreding met een vluchtstrook.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.