Shared parking op proef in Amersfoort

parkeerterreinIn Amersfoort is een eerste proef gehouden met een geavanceerde shared parking aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met de wisselende bezetting van parkeerterreinen.

Het delen van parkeerplaatsen op bedrijventerreinen heeft nooit een grote vlucht genomen in ons land. En dat terwijl juist daar is te besparen op de aanleg van parkeervoorzieningen door parkeerplaatsen te delen.

Eén van de struikelblokken is de wisselende bezetting van bedrijfsparkeerterreinen. Een proef op bedrijventerrein Calveen in Amersfoort laat zien dat er mogelijkheden zijn op dit probleem te omzeilen.

Voor de proef, die met een beperkt aantal deelnemers is gehouden, werden auto’s van de deelnemers voorzien van een beacon waarmee de locatie was vast te stellen. Die werd via het LoRa-netwerk verzonden aan het innovatieplatform FIWARE Lab NL.

Op die manier kon worden vastgesteld waar wanneer vrij plekken beschikbaar waren. De volgende stap is de ontwikkeling van een dashboard dat realtime aangeeft waar die vrije plaatsen zijn. Informatie die vervolgens ook wordt doorgestuurd naar de deelnemende automobilisten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Shared parking op proef in Amersfoort - VerkeersNet

Shared parking op proef in Amersfoort

parkeerterreinIn Amersfoort is een eerste proef gehouden met een geavanceerde shared parking aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met de wisselende bezetting van parkeerterreinen.

Het delen van parkeerplaatsen op bedrijventerreinen heeft nooit een grote vlucht genomen in ons land. En dat terwijl juist daar is te besparen op de aanleg van parkeervoorzieningen door parkeerplaatsen te delen.

Eén van de struikelblokken is de wisselende bezetting van bedrijfsparkeerterreinen. Een proef op bedrijventerrein Calveen in Amersfoort laat zien dat er mogelijkheden zijn op dit probleem te omzeilen.

Voor de proef, die met een beperkt aantal deelnemers is gehouden, werden auto’s van de deelnemers voorzien van een beacon waarmee de locatie was vast te stellen. Die werd via het LoRa-netwerk verzonden aan het innovatieplatform FIWARE Lab NL.

Op die manier kon worden vastgesteld waar wanneer vrij plekken beschikbaar waren. De volgende stap is de ontwikkeling van een dashboard dat realtime aangeeft waar die vrije plaatsen zijn. Informatie die vervolgens ook wordt doorgestuurd naar de deelnemende automobilisten.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.