Mercedes toont semi-zelfrijdende bus

mercedesEen nieuwe semi-zelfrijdende bus van Mercedes maakte zijn eerste officiële proefrit op het traject van wat vroeger de Zuidtangent heette en nu onderdeel is van R-Net, tussen Schiphol en Haarlem. De bus heeft nog wel een chauffeur, maar veel hoeft hij niet meer te doen.

De techniek in de bus is te vergelijken met de techniek die wordt toegepast bij de zelfrijdende vrachtauto van Mercedes, die twee jaar geleden werd gepresenteerd. Wel is een aantal nieuwe opties toegevoegd.

Zo is de bus in staat om verkeerslichten te herkennen en ermee te communiceren via WiFi. De bus kan obstakels detecteren, in het speciaal voetgangers, waarbij er automatisch wordt geremd. En bij de halte stopt de bus vanzelf op 5 cm afstand van het perron. De deuren gaan automatisch open en weer dicht.

3D-stereocamera’s scannen te omgeving af, bijgestaan door radars en GPS. Daarmee is de bus bijna tot op de centimeter nauwkeurig te lokaliseren.

De bus is semi-automatisch, de techniek is vooral bedoeld om de taak van de buschauffeur te verlichten. Deze hoeft niet te remmen of gas te geven, maar – ondanks de aanwezigheid van een lane keeping systeem – hij moet nog wel het stuur vasthouden omdat de wettelijke voorschriften dat vereisen. Het systeem zorgt wel voor een soepeler rijstijl, prettig voor de passagiers en gunstig voor het energieverbruik.

Ook qua uiterlijk en interieur is de bus een opvallende verschijning. Zo zijn er drie afdeling in de bus, aangepast voor de duur van het verblijf van een passagier.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes toont semi-zelfrijdende bus - VerkeersNet

Mercedes toont semi-zelfrijdende bus

mercedesEen nieuwe semi-zelfrijdende bus van Mercedes maakte zijn eerste officiële proefrit op het traject van wat vroeger de Zuidtangent heette en nu onderdeel is van R-Net, tussen Schiphol en Haarlem. De bus heeft nog wel een chauffeur, maar veel hoeft hij niet meer te doen.

De techniek in de bus is te vergelijken met de techniek die wordt toegepast bij de zelfrijdende vrachtauto van Mercedes, die twee jaar geleden werd gepresenteerd. Wel is een aantal nieuwe opties toegevoegd.

Zo is de bus in staat om verkeerslichten te herkennen en ermee te communiceren via WiFi. De bus kan obstakels detecteren, in het speciaal voetgangers, waarbij er automatisch wordt geremd. En bij de halte stopt de bus vanzelf op 5 cm afstand van het perron. De deuren gaan automatisch open en weer dicht.

3D-stereocamera’s scannen te omgeving af, bijgestaan door radars en GPS. Daarmee is de bus bijna tot op de centimeter nauwkeurig te lokaliseren.

De bus is semi-automatisch, de techniek is vooral bedoeld om de taak van de buschauffeur te verlichten. Deze hoeft niet te remmen of gas te geven, maar – ondanks de aanwezigheid van een lane keeping systeem – hij moet nog wel het stuur vasthouden omdat de wettelijke voorschriften dat vereisen. Het systeem zorgt wel voor een soepeler rijstijl, prettig voor de passagiers en gunstig voor het energieverbruik.

Ook qua uiterlijk en interieur is de bus een opvallende verschijning. Zo zijn er drie afdeling in de bus, aangepast voor de duur van het verblijf van een passagier.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.