Meer groen licht voor fietsers door warmtesensor

thermicamIn Rotterdams is een warmtesensor in gebruik genomen die aan de hand van lichaamswarmte meet hoeveel fietsers bij het rode licht op Churchillplein staan te wachten. Zijn dat er veel, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen.

Het is volgens Rotterdam de eerste keer dat zo’n sensor op deze manier wordt gebruikt in Nederland. Wel heeft men warmtedetectie in Utrecht beproefd voor het detecteren van voertuigen (waaronder fietsers) en het tellen van fietsers om op basis daarvan cycli van verkeerslichten aan te passen.

In Rotterdam stuurt de detector direct de verkeerslichten aan.

Als locatie is gekozen is voor Churchillplein, op de hoek van Blaak en Coolsingel. Hier moeten fietsers soms lang wachten (tot twee minuten). Ook de Fietsersbond heeft gevraagd om maatregelen op dit kruispunt. Er ligt wel een detectielus in de grond om te meten of er fietsers staan, maar de warmtesensor reikt verder. Wanneer veel fietsers staan te wachten, geeft de sensor een signaal af waardoor de fietsverkeerslichten langer en vaker groen licht geven.

De verwachting is dat de wachttijd voor fietsers met 30% tot 50% afneemt.

Rotterdam meldt meer maatregelen die genomen zijn om fietsers te kunnen laten doorfietsen. Zo is de afstelling van verkeerslichten op ruim 20 plekken verbeterd. Deze plekken waren aangewezen door fietsers die vonden dat ze hier te lang moesten wachten.

Bij het regulier vervangen van verkeerslichten – op 15 kruispunten per jaar – is ‘voorrang voor fietsers en openbaar vervoer’ voortaan uitgangspunt. Op verschillende plekken langs de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid wordt in 2016 en 2017 geëxperimenteerd met een advies hoe hard of langzaam te fietsen om het volgende groene licht te halen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer groen licht voor fietsers door warmtesensor - VerkeersNet

Meer groen licht voor fietsers door warmtesensor

thermicamIn Rotterdams is een warmtesensor in gebruik genomen die aan de hand van lichaamswarmte meet hoeveel fietsers bij het rode licht op Churchillplein staan te wachten. Zijn dat er veel, dan gaat het verkeerslicht langer en vaker op groen.

Het is volgens Rotterdam de eerste keer dat zo’n sensor op deze manier wordt gebruikt in Nederland. Wel heeft men warmtedetectie in Utrecht beproefd voor het detecteren van voertuigen (waaronder fietsers) en het tellen van fietsers om op basis daarvan cycli van verkeerslichten aan te passen.

In Rotterdam stuurt de detector direct de verkeerslichten aan.

Als locatie is gekozen is voor Churchillplein, op de hoek van Blaak en Coolsingel. Hier moeten fietsers soms lang wachten (tot twee minuten). Ook de Fietsersbond heeft gevraagd om maatregelen op dit kruispunt. Er ligt wel een detectielus in de grond om te meten of er fietsers staan, maar de warmtesensor reikt verder. Wanneer veel fietsers staan te wachten, geeft de sensor een signaal af waardoor de fietsverkeerslichten langer en vaker groen licht geven.

De verwachting is dat de wachttijd voor fietsers met 30% tot 50% afneemt.

Rotterdam meldt meer maatregelen die genomen zijn om fietsers te kunnen laten doorfietsen. Zo is de afstelling van verkeerslichten op ruim 20 plekken verbeterd. Deze plekken waren aangewezen door fietsers die vonden dat ze hier te lang moesten wachten.

Bij het regulier vervangen van verkeerslichten – op 15 kruispunten per jaar – is ‘voorrang voor fietsers en openbaar vervoer’ voortaan uitgangspunt. Op verschillende plekken langs de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid wordt in 2016 en 2017 geëxperimenteerd met een advies hoe hard of langzaam te fietsen om het volgende groene licht te halen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.