Draadloos de elektrische fiets opladen

tudelftDe TU Delft heeft het eerste draadloze laadstation op zonne-energie voor elektrische fietsen ontwikkeld.

Het laadstation biedt plek aan vier elektrische fietsen, een elektrische scooter en een onderzoeksfiets.

De fietsen en de scooter worden opgeladen met zonne-energie via de kabel. De onderzoeksfiets wordt draadloos geladen. Die fiets is uitgerust met een dubbele standaard met een kleine spoel. Hij kan bij het oplaadstation op de standaard worden geparkeerd op een magnetische tegel. Via de spoel wordt de fiets direct opgeladen. De gebruiker van de fiets kan de laadstatus volgen via een ingebouwd scherm op het station of op zijn of haar mobiel. Het draadloos laden duurt niet langer of korter dan ‘gewoon’ laden van elektrische fietsen.

Het laadstation is voorzien van een acht zonnepanelen die in de winter naar verwachting genoeg energie zullen opwekken om de elektrische fietsen en de scooter te voorzien van stroom. Het overschot van de zomer gaat naar het elektriciteitsnet. Het laadstation kan bovendien 10 kilowattuur aan zonne-energie in de batterijen opslaan om autonoom te kunnen functioneren.

De afgelopen twee jaar zijn tot nu tien studenten op het project afgestudeerd. De komende tijd zal de TU het draadloos laden voor verschillende fietsen en scooters verder doorontwikkelen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een opzet waarbij het laadstation bestaat uit slechts enkele tegels die als zonnepaneel fungeren en waar overheen kan worden gefietst, een zogenoemde ‘solar road’.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Draadloos de elektrische fiets opladen - VerkeersNet

Draadloos de elektrische fiets opladen

tudelftDe TU Delft heeft het eerste draadloze laadstation op zonne-energie voor elektrische fietsen ontwikkeld.

Het laadstation biedt plek aan vier elektrische fietsen, een elektrische scooter en een onderzoeksfiets.

De fietsen en de scooter worden opgeladen met zonne-energie via de kabel. De onderzoeksfiets wordt draadloos geladen. Die fiets is uitgerust met een dubbele standaard met een kleine spoel. Hij kan bij het oplaadstation op de standaard worden geparkeerd op een magnetische tegel. Via de spoel wordt de fiets direct opgeladen. De gebruiker van de fiets kan de laadstatus volgen via een ingebouwd scherm op het station of op zijn of haar mobiel. Het draadloos laden duurt niet langer of korter dan ‘gewoon’ laden van elektrische fietsen.

Het laadstation is voorzien van een acht zonnepanelen die in de winter naar verwachting genoeg energie zullen opwekken om de elektrische fietsen en de scooter te voorzien van stroom. Het overschot van de zomer gaat naar het elektriciteitsnet. Het laadstation kan bovendien 10 kilowattuur aan zonne-energie in de batterijen opslaan om autonoom te kunnen functioneren.

De afgelopen twee jaar zijn tot nu tien studenten op het project afgestudeerd. De komende tijd zal de TU het draadloos laden voor verschillende fietsen en scooters verder doorontwikkelen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een opzet waarbij het laadstation bestaat uit slechts enkele tegels die als zonnepaneel fungeren en waar overheen kan worden gefietst, een zogenoemde ‘solar road’.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.