Onderzoek naar bruikbaarheid sociale media als informatiebron voor verkeersleiders

twitterBieden Twitter, Instagram, Facebook en YouTube informatie waar verkeersleiders wat aan hebben? Dat wordt onderzocht bij de Innovatiecentrale in Helmond.

De Innovatiecentrale is een samenwerkingsverband van verschillende overheden en organisaties die zich bezig houden met innovaties in de verkeers- en automotive sector, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond.  De TNO/TU-Delft spinoff PublicSonar onderzoekt daar samen met Rijkswaterstaat of er voor verkeersleiders nuttige informatie is te filteren uit de sociale media.

‘Ons product verwerkt miljoenen interacties met Twitter, Youtube, Facebook en Instagram en geeft onmiddellijk uitgebreid inzicht in wat er speelt. Daarmee kunnen onze partners, zoals verkeersleiders, betere keuzes maken in hun operationele processen’, vertelt Sjors van den Dries van PublicSonar.

De data op sociale  media, bijvoorbeeld foto’s op Instagram als je in de file staat, worden real time binnengehaald en geanalyseerd. Het bedrijf werkt daartoe met complexe en uitgebreide zoekopdrachten. Daarvoor heeft men voor het hele verzorgingsgebied van Rijkswaterstaat zoekwoorden verzameld, zoals de namen van alle snelwegen, invoegstroken, knooppunten en tankstations. Bovendien is een lijst gemaakt van zogenoemde negeertermen. A4 is bijvoorbeeld niet alleen een weg, maar ook een papiermaat en een Audi. Op al deze zoekwoorden en negeertermen worden miljoenen berichten per dag geanalyseerd. Daarvan hebben er 20.000 à 30.000 een match met een zoekterm uit het verzorgingsgebied.

Vervolgens worden berichten gefilterd op bepaalde thema’s, zoals verkeersincidenten of gevaarlijke situaties.  Deze informatie komt automatisch binnen bij de wegverkeerleiders. Die beschikken over vele andere informatiebronnen: weginspecteurs, camerabeelden, politie en brandweer. Onderzocht wordt of de data uit social media als extra bron kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld als het gaat om informatie over een stuk weg waar geen camera’s hangen.

Het project ‘Social media als databron’ is dit voorjaar gestart en loopt tot het einde van het jaar.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Onderzoek naar bruikbaarheid sociale media als informatiebron voor verkeersleiders - VerkeersNet

Onderzoek naar bruikbaarheid sociale media als informatiebron voor verkeersleiders

twitterBieden Twitter, Instagram, Facebook en YouTube informatie waar verkeersleiders wat aan hebben? Dat wordt onderzocht bij de Innovatiecentrale in Helmond.

De Innovatiecentrale is een samenwerkingsverband van verschillende overheden en organisaties die zich bezig houden met innovaties in de verkeers- en automotive sector, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond.  De TNO/TU-Delft spinoff PublicSonar onderzoekt daar samen met Rijkswaterstaat of er voor verkeersleiders nuttige informatie is te filteren uit de sociale media.

‘Ons product verwerkt miljoenen interacties met Twitter, Youtube, Facebook en Instagram en geeft onmiddellijk uitgebreid inzicht in wat er speelt. Daarmee kunnen onze partners, zoals verkeersleiders, betere keuzes maken in hun operationele processen’, vertelt Sjors van den Dries van PublicSonar.

De data op sociale  media, bijvoorbeeld foto’s op Instagram als je in de file staat, worden real time binnengehaald en geanalyseerd. Het bedrijf werkt daartoe met complexe en uitgebreide zoekopdrachten. Daarvoor heeft men voor het hele verzorgingsgebied van Rijkswaterstaat zoekwoorden verzameld, zoals de namen van alle snelwegen, invoegstroken, knooppunten en tankstations. Bovendien is een lijst gemaakt van zogenoemde negeertermen. A4 is bijvoorbeeld niet alleen een weg, maar ook een papiermaat en een Audi. Op al deze zoekwoorden en negeertermen worden miljoenen berichten per dag geanalyseerd. Daarvan hebben er 20.000 à 30.000 een match met een zoekterm uit het verzorgingsgebied.

Vervolgens worden berichten gefilterd op bepaalde thema’s, zoals verkeersincidenten of gevaarlijke situaties.  Deze informatie komt automatisch binnen bij de wegverkeerleiders. Die beschikken over vele andere informatiebronnen: weginspecteurs, camerabeelden, politie en brandweer. Onderzocht wordt of de data uit social media als extra bron kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld als het gaat om informatie over een stuk weg waar geen camera’s hangen.

Het project ‘Social media als databron’ is dit voorjaar gestart en loopt tot het einde van het jaar.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.