Graumans

Groen licht voor sneltram Hasselt – Maastricht 2.0

Vlaanderen en Nederland sloten onlangs een nieuwe overeenkomst die een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht mogelijk maakt.

Na maandenlang overleg werd een akkoord bereikt over een aangepast tracé. De eindhalte van de sneltram komt op het Mosae Forum in Maastricht en dus niet aan het Centraal Station, zoals eerst voorzien. In ruil betalen de Nederlandse partners een extra bijdrage van € 6 miljoen. De Nederlandse Provincie Limburg voorziet bovendien € 4 miljoen voor een elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen (mits het Nederlandse Rijk de andere € 4 miljoen vrijmaakt) en € 1 miljoen voor een verhoogde kwaliteit van tramhaltes langs de route en een busverbinding tussen Echt en Maaseik.

De nieuwe tramlijn wordt 30 kilometer lang, waarvan 27 kilometer over Vlaams grondgebied zal lopen. In Vlaanderen komen er tien haltes: vier in Hasselt, twee in Diepenbeek, drie in Bilzen en eentje in Lanaken. In Maastricht zal de tram bij twee haltes stoppen: aan het Sphinxkwartier en op het Mosae Forum.

De tramverbinding zal de reistijd tussen Hasselt en Maastricht halveren: van 70 naar 30 minuten. De nieuwe tram zal op werkdagen en zaterdag om het halfuur rijden. Op zondag om het uur. De sneltram rijdt in de stad tussen 10 en 35 kilometer per uur, maar buiten de woonkernen kan hij snelheden tot 100 kilometer per uur halen.





Mail de redactie