Wegbeheerders stappen over op slimmere verkeersregelinstallaties

Wegbeheerders hebben inmiddels gezamenlijk offertes aangevraagd voor in totaal 800 intelligente verkeersregelinstallaties, de zogenaamde iVRI’s.

Dat meldt Harm Jan Mostert, projectleider Smart Mobility bij de provincie Noord-Holland, betrokken bij het programma Talking Traffic van het Beter Benutten programma.

Naar verwachting zullen deze zomer de eerste iVRI’s op straat staan. In totaal staan er ruim 1200-1500 VRI’s op het programma om vervangen te worden door iVRI’s.

Een iVRI onderscheidt zich van een gewone verkeersregelinstallatie omdat tweerichtingverkeer via de cloud mogelijk wordt tussen regelautomaat en weggebruiker. Dat biedt mogelijkheden om bepaalde verkeersstromen prioriteit te geven boven andere.

Een auto vertelt bijvoorbeeld waar hij zich bevindt en hoe hard hij rijdt. Een fietser met smartphone(app) zendt ook dergelijke informatie uit. De verkeersdata voor de iVRI komt dus direct vanuit het voertuig. Een coöperatieve iVRI kan hierdoor ook bepaalde doelgroepen langer groen licht geven, bijvoorbeeld een groep fietsers. Of hij kan een bus of zwaar vrachtverkeer groen licht geven zodra deze het verkeerslicht nadert.

De zeven leveranciers die dergelijke automaten leveren volgen internationale standaarden voor data-uitwisseling. Dit zorgt er onder meer voor dat alle verkeerslichten kunnen communiceren met ieder automerk dat hiervoor een voorziening aan boord heeft. Ook zijn componenten van de regelinstallaties onderling uitwisselbaar.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wegbeheerders stappen over op slimmere verkeersregelinstallaties - VerkeersNet

Wegbeheerders stappen over op slimmere verkeersregelinstallaties

Wegbeheerders hebben inmiddels gezamenlijk offertes aangevraagd voor in totaal 800 intelligente verkeersregelinstallaties, de zogenaamde iVRI’s.

Dat meldt Harm Jan Mostert, projectleider Smart Mobility bij de provincie Noord-Holland, betrokken bij het programma Talking Traffic van het Beter Benutten programma.

Naar verwachting zullen deze zomer de eerste iVRI’s op straat staan. In totaal staan er ruim 1200-1500 VRI’s op het programma om vervangen te worden door iVRI’s.

Een iVRI onderscheidt zich van een gewone verkeersregelinstallatie omdat tweerichtingverkeer via de cloud mogelijk wordt tussen regelautomaat en weggebruiker. Dat biedt mogelijkheden om bepaalde verkeersstromen prioriteit te geven boven andere.

Een auto vertelt bijvoorbeeld waar hij zich bevindt en hoe hard hij rijdt. Een fietser met smartphone(app) zendt ook dergelijke informatie uit. De verkeersdata voor de iVRI komt dus direct vanuit het voertuig. Een coöperatieve iVRI kan hierdoor ook bepaalde doelgroepen langer groen licht geven, bijvoorbeeld een groep fietsers. Of hij kan een bus of zwaar vrachtverkeer groen licht geven zodra deze het verkeerslicht nadert.

De zeven leveranciers die dergelijke automaten leveren volgen internationale standaarden voor data-uitwisseling. Dit zorgt er onder meer voor dat alle verkeerslichten kunnen communiceren met ieder automerk dat hiervoor een voorziening aan boord heeft. Ook zijn componenten van de regelinstallaties onderling uitwisselbaar.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.