Rit met de bus 15 maal veiliger dan met de auto

De bus is vele malen veiliger dan een auto als je er in zit. Maar als ermee in botsing komt is de kans op overlijden vele malen groter dan bij een botsing met een auto.

Dat blijkt uit een onderzoek van de SWOV in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer. Die vroeg de SWOV onderzoek te doen naar de veiligheid van touringcars in het verkeer.

Maar de ongevalsstatistieken maken geen onderscheid tussen ov-bussen en touringcars. Daarom is gekeken naar de verzamelcategorie ‘bussen’, en is de verkeersveiligheid hiervan vergeleken met die van (personen)auto’s.

Je kunt echter touringscars en ov-bussen niet over één kam scheren. OV-bussen rijden vooral in de stad, waar de kans op de ongeval groter is. Touringcars rijden vaker op de snelweg en bovendien komt het niet voor dat je moet staan in de bus. Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat de touringcar afzonderlijk veiliger is dan de categorie bus in dit onderzoek.

Voor alle typen bussen bij elkaar is er een factor 15 verschil tussen het overlijdensrisico in de bus en in de auto. Het risico om ernstig gewond te raken is ook veel kleiner in de bus dan in de auto: een factor 17 gemiddeld.

Daar staat tegenover dat busongevallen voor de weggebruiker buiten de bus (de tegenpartij) vaker ernstig aflopen dan auto-ongevallen. Het risico om te overlijden dóór de bus is ongeveer 8 keer zo groot als door de auto. Voor ernstig verkeersgewonden is dit verschil in risico eveneens een factor 8.

Kortom, de bus is veiliger als je er in zit, maar niet als je ermee in botsing komt.

Wordt het er veilig op als autoritten worden vervangen door autobusritten? Dat hangt vooral af van de bezettingsgraad van de bus. Bij een bezettingsgraad van bijvoorbeeld 30 voor de touringcar, is de uitkomst voor een rit met de touringcar veel gunstiger dan die voor de autoritten die daar tegenover staan, aldus de SWOV.

Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP