Aardig wat belangstelling voor trekkerbumper

Foto: Landkracht Agri BV

Trekkerbumpers zorgen voor eerdere en betere voertuigherkenning bij weggebruikers, dankzij breedtemarkering en verlichting. Sinds de start van de trekkerbumper-campagne van brancheorganisatie CUMELA Nederland zijn inmiddels ruim 120 trekkerbumpers aangeschaft door de leden.

In september 2016 lanceerde CUMELA Nederland de trekkerbumper-campagne met als doel om 500 trekkerbumpers in de markt te zetten en zo de veiligheid van het (land)bouwverkeer te vergroten. Om ondernemers in de sector en rijopleiders voor het T-rijbewijs te motiveren, verstrekt CUMELA Nederland per bumper een subsidie van € 500,-. Uit de eerste aankopen blijkt dat  cumela-ondernemers bereid zijn om gemiddeld € 2050,- per bumper te besteden. De prijzen per individuele bumper schommelen tussen de  € 1200,- en ca. € 6000,- mede afhankelijk van de uitvoering en extra ballastgewicht. De teller staat inmiddels op 121 trekkerbumpers. Thijs Veneklaas Slots, projectleider trekkerbumper-campagne: ‘Van de cumela-ondernemers die rijden met trekkerbumpers ontvangen wij veel positieve reacties. De zichtbaarheid verbeterd enorm en andere weggebruikers remmen eerder af of geven ruimte. Ook opdrachtgevers als hoofdaannemers en lokale overheden zijn goed te spreken over de inzet van trekkerbumpers. Van weggebruikers ontvangen de ondernemers en chauffeurs complimenten over de inzet van de bumpers. Waar in eerste instantie chauffeurs niet stonden te juichen over de trekkerbumper die het voertuig langer maakt, zijn de reacties nu meer positief. Mede door de toegevoegde functionaliteit van de bumpers, bijvoorbeeld met extra frontgewicht of opbergruimte.’

In de provincie Noord-Brabant zijn de meeste trekkerbumpers verkocht en in Gelderland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland rijden ook steeds meer tractoren met deze bumpers. Maar de brancheorganisatie verwacht dat ook in de rest van Nederland de vraag spoedig zal aantrekken, zeker omdat er Europese regelgeving komt met betrekking tot breedtemarkering voor landbouwtrekkers en aanhangwagens.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Aardig wat belangstelling voor trekkerbumper - VerkeersNet

Aardig wat belangstelling voor trekkerbumper

Foto: Landkracht Agri BV

Trekkerbumpers zorgen voor eerdere en betere voertuigherkenning bij weggebruikers, dankzij breedtemarkering en verlichting. Sinds de start van de trekkerbumper-campagne van brancheorganisatie CUMELA Nederland zijn inmiddels ruim 120 trekkerbumpers aangeschaft door de leden.

In september 2016 lanceerde CUMELA Nederland de trekkerbumper-campagne met als doel om 500 trekkerbumpers in de markt te zetten en zo de veiligheid van het (land)bouwverkeer te vergroten. Om ondernemers in de sector en rijopleiders voor het T-rijbewijs te motiveren, verstrekt CUMELA Nederland per bumper een subsidie van € 500,-. Uit de eerste aankopen blijkt dat  cumela-ondernemers bereid zijn om gemiddeld € 2050,- per bumper te besteden. De prijzen per individuele bumper schommelen tussen de  € 1200,- en ca. € 6000,- mede afhankelijk van de uitvoering en extra ballastgewicht. De teller staat inmiddels op 121 trekkerbumpers. Thijs Veneklaas Slots, projectleider trekkerbumper-campagne: ‘Van de cumela-ondernemers die rijden met trekkerbumpers ontvangen wij veel positieve reacties. De zichtbaarheid verbeterd enorm en andere weggebruikers remmen eerder af of geven ruimte. Ook opdrachtgevers als hoofdaannemers en lokale overheden zijn goed te spreken over de inzet van trekkerbumpers. Van weggebruikers ontvangen de ondernemers en chauffeurs complimenten over de inzet van de bumpers. Waar in eerste instantie chauffeurs niet stonden te juichen over de trekkerbumper die het voertuig langer maakt, zijn de reacties nu meer positief. Mede door de toegevoegde functionaliteit van de bumpers, bijvoorbeeld met extra frontgewicht of opbergruimte.’

In de provincie Noord-Brabant zijn de meeste trekkerbumpers verkocht en in Gelderland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland rijden ook steeds meer tractoren met deze bumpers. Maar de brancheorganisatie verwacht dat ook in de rest van Nederland de vraag spoedig zal aantrekken, zeker omdat er Europese regelgeving komt met betrekking tot breedtemarkering voor landbouwtrekkers en aanhangwagens.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.