Parkshuttle gaat autonoom de openbare weg op

Was de onbemande Parkshuttle in 1999 nog het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, vanaf 2018 kan de shuttle ook autonoom over de openbare weg gaan rijden tussen het andere verkeer.

Daarmee zouden de ontwikkelaar 2getthere en de gemeente Capelle een wereldprimeur hebben van het eerste systeem op de openbare weg waarbij geen safety driver of steward in het voertuig aanwezig zal zijn.

In november besloot de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) al om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle sprak toen
samen met 2getthere de ambitie uit om het huidige systeem te vernieuwen, de Parkshuttle over de openbare weg te laten rijden en de route uit te breiden. Dankzij een investering van 4,25 miljoen euro van de Verkeersonderneming wordt deze ambitie nu werkelijkheid.

Wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis: “Onze ambitie is om van Rivium Businesspark een knooppunt van innovatief vervoer te maken. De route van de Parkshuttle wordt doorgetrokken naar de voet van de Van Brienenoordbrug en moet daar een aansluiting krijgen op de waterbus. Naast de verlenging van de route gaan we op het Rivium ook elektrische deelfietsen aanbieden en laten alle vervoersvormen als auto, fiets, waterbus, Parkshuttle en metro goed op elkaar aansluiten.’ De deelfietsen worden geleverd door Gobike, die daarvoor een bijdrage van €1,6 miljoen ontvangt van de Verkeersonderneming.

Op dit moment vervoert de Parkshuttle dagelijks ruim 2.400 passagiers zonder tussenkomst van een chauffeur. Als het aan de gemeente Capelle ligt worden dat er veel meer. Wethouder Van Sluis: “We verkennen ook de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers. Ook spelen we alvast in op de ontwikkeling van Feyenoord City, waar bezoekers van voetbalwedstrijden en evenementen straks vanaf het Rivium met de waterbus naar het stadion kunnen.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkshuttle gaat autonoom de openbare weg op - VerkeersNet

Parkshuttle gaat autonoom de openbare weg op

Was de onbemande Parkshuttle in 1999 nog het eerste zelfrijdende systeem in Nederland, vanaf 2018 kan de shuttle ook autonoom over de openbare weg gaan rijden tussen het andere verkeer.

Daarmee zouden de ontwikkelaar 2getthere en de gemeente Capelle een wereldprimeur hebben van het eerste systeem op de openbare weg waarbij geen safety driver of steward in het voertuig aanwezig zal zijn.

In november besloot de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) al om de concessie van vervoersmaatschappij Connexxion te verlengen tot eind 2018. De gemeente Capelle sprak toen
samen met 2getthere de ambitie uit om het huidige systeem te vernieuwen, de Parkshuttle over de openbare weg te laten rijden en de route uit te breiden. Dankzij een investering van 4,25 miljoen euro van de Verkeersonderneming wordt deze ambitie nu werkelijkheid.

Wethouder Verkeer en Vervoer Dick van Sluis: “Onze ambitie is om van Rivium Businesspark een knooppunt van innovatief vervoer te maken. De route van de Parkshuttle wordt doorgetrokken naar de voet van de Van Brienenoordbrug en moet daar een aansluiting krijgen op de waterbus. Naast de verlenging van de route gaan we op het Rivium ook elektrische deelfietsen aanbieden en laten alle vervoersvormen als auto, fiets, waterbus, Parkshuttle en metro goed op elkaar aansluiten.’ De deelfietsen worden geleverd door Gobike, die daarvoor een bijdrage van €1,6 miljoen ontvangt van de Verkeersonderneming.

Op dit moment vervoert de Parkshuttle dagelijks ruim 2.400 passagiers zonder tussenkomst van een chauffeur. Als het aan de gemeente Capelle ligt worden dat er veel meer. Wethouder Van Sluis: “We verkennen ook de mogelijkheden om op korte termijn de Parkshuttle naar de Erasmus Universiteit door te laten rijden. Door deze uitbreiding van de route en de aansluiting op vervoer over water verwachten we een flinke groei in aantal passagiers. Ook spelen we alvast in op de ontwikkeling van Feyenoord City, waar bezoekers van voetbalwedstrijden en evenementen straks vanaf het Rivium met de waterbus naar het stadion kunnen.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.