Verkeersslang scoort Europees, maar minder in Nederland

In de periode 2014-2017 heeft het Europese project ’The Traffic Snake Game’ ruim 175.000 leerlingen in het basisonderwijs bereikt. Dat zorgde voor een CO2-reductievan van bijna 4 ton. De Nederlandse resultaten bleven echter wat achter.

Doel van de Verkeersslangcampagne is om leerlingen en hun ouders op een meer duurzame manier van huis naar school en terug te laten reizen. Kinderen moeten gedurende een week zoveel mogelijk lopend, fietsend, carpoolend of met het openbaar vervoer naar school komen.
Zo verdienen ze stickers en deze worden verzameld op het grote spandoek van de Verkeersslang. Als de kinderen aan het einde van de week voldoende stickers hebben verzameld, krijgen zij van de school een beloning.

Drie jaar lang werd de campagne gevoerd in 19 EU-landen. In totaal deden er 1192 scholen mee in 507 gemeenten.
Doelstelling van het project was een verschuiving van de modal shift naar duurzame vervoerwijzen van 15 procent tijdens de campagne en 7 procent na de campagne.
De echte cijfers lieten tijdens de campagne gemiddeld een toename van 63 procent duurzame trips naar 78 procent duurzame trips zien. Dat liep drie weken na afsluiting van de campagne terug naar 76 procent, maar de beoogde reductie is gehaald.

In Nederland deden 53 scholen mee in 18 gemeenten. Het vertrekpunt hier was dat al 77 procent van de trips duurzaam werden gemaakt. Dat liep tijdens de campagne op naar 85 procent, om daarna te dalen tot 79 procent.

De wat tegenvallend resultaten worden voor een deel toegeschreven aan het feit dat de campagne hier later van start ging omdat scholen in ons land al een groot aanbod hebben aan activiteiten waaraan zij deel kunnen nemen. Daar komt bij dat het aantal verplaatsingen naar school per fiets en te voet al voor aanvang van de campagne relatief hoog was. Daarom is DTV Consultants die dit Europese project trok niet ontevreden met de resultaten. ‘Het is mooi om te zien dat het aantal duurzame verplaatsingen in de speelweek en na de speelweek toch nog significant hoger is dan voor aanvang van de campagne.’ Er komt daarom een nieuwe speelronde aan met 22 scholen.





Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP