SolaRoad ook voor zwaar verkeer

De eerste 70 meter SolaRoad werden in 2014 in gebruik genomen. De panelen liggen in een fietspad in Krommenie. Binnenkort moet de zonneweg ook bestand zijn tegen zwaar verkeer.

De SolaRoad was de eerste openbare weg met geïntegreerde zonnecellen. De zonneweg blijkt in de praktijk voldoende stroom te leveren. Inmiddels is de pilot is uitgebreid met 20 meter waarin nieuwe technologie is verwerkt.

Om de Nederlandse voorsprong op het gebied van solawegdekken verder uit te bouwen is het een project gestart om elementen te ontwikkelen die zich ook lenen voor zwaar verkeer.

In het PV4Roads project werken onder andere TNO, Strukton Civiel en Alliander samen.

Als eerste stap wordt dit jaar een solarwegdek ontwikkeld dat geschikt is voor zwaar verkeer. Hiervan worden prototypes gemaakt. In 2018 wil men het een PV-wegdek-systeem ontwikkelen dat modulair en industrieel kan worden geproduceerd, waarbij de productielijn flexibel kan worden aangepast voor het gewenste wegtype.

Dit moet resulteren in een aantal prototypen voor reguliere wegen (auto, bus, etc) die in nieuwe pilotprojecten kunnen worden beproefd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.