Snelheidsadvies bij verkeerslicht voor fietsers

Utrecht neemt binnenkort de Flo in gebruik. Een plaatje laat de fietser zien hoe hard men moet fietsen om het groene verkeerslicht te halen.
Bij de Flo wordt de snelheid van de fietser zo’n honderd meter voor het verkeerslicht gemeten. Daarna ziet men op een paal langs het fietspad een plaatje oplichten. Dit plaatje is het persoonlijke snelheidsadvies:

Een schildpad geeft aan: ga langzamer fietsen om groen te halen. Een opgestoken duim zegt: je hebt de goede snelheid om groen te halen. Zie je een haas, dan betekent dat: sneller fietsen. En een koe geeft aan dat je het groene licht niet gaat halen.

De Flo is ontwikkeld door Springlab in samenwerking met Ko Hartog Verkeerstechniek en de gemeente Utrecht. Een eerdere versie van het systeem is eind 2015 al getest op de Kardinaal de Jongweg. Ook Eindhoven en Antwerpen zouden belangstelling hebben.

Er zijn inmiddels diverse varianten op het principe. In Rotterdam kunnen fietsers onderaan de Erasmusbrug zien hoeveel tijd ze onderaan de brug nog hebben om het groene fietslicht te halen. En in Leiden liggen led-lampjes in de stoeprand die groen ‘meelopen’ om aan te geven bij welke snelheid de fietser het groene licht haalt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Snelheidsadvies bij verkeerslicht voor fietsers - VerkeersNet

Snelheidsadvies bij verkeerslicht voor fietsers

Utrecht neemt binnenkort de Flo in gebruik. Een plaatje laat de fietser zien hoe hard men moet fietsen om het groene verkeerslicht te halen.
Bij de Flo wordt de snelheid van de fietser zo’n honderd meter voor het verkeerslicht gemeten. Daarna ziet men op een paal langs het fietspad een plaatje oplichten. Dit plaatje is het persoonlijke snelheidsadvies:

Een schildpad geeft aan: ga langzamer fietsen om groen te halen. Een opgestoken duim zegt: je hebt de goede snelheid om groen te halen. Zie je een haas, dan betekent dat: sneller fietsen. En een koe geeft aan dat je het groene licht niet gaat halen.

De Flo is ontwikkeld door Springlab in samenwerking met Ko Hartog Verkeerstechniek en de gemeente Utrecht. Een eerdere versie van het systeem is eind 2015 al getest op de Kardinaal de Jongweg. Ook Eindhoven en Antwerpen zouden belangstelling hebben.

Er zijn inmiddels diverse varianten op het principe. In Rotterdam kunnen fietsers onderaan de Erasmusbrug zien hoeveel tijd ze onderaan de brug nog hebben om het groene fietslicht te halen. En in Leiden liggen led-lampjes in de stoeprand die groen ‘meelopen’ om aan te geven bij welke snelheid de fietser het groene licht haalt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.