Reisloket UMC Utrecht informeert patiënten en bezoekers succesvol over mogelijkheden van OV

Afgelopen winter heeft het UMC Utrecht een proef gehouden met het Reisloket openbaar vervoer (OV). Het Reisloket informeert bezoekers en patiënten over de mogelijkheden om met OV naar het UMC te reizen, in plaats van de auto te gebruiken. De proef is succesvol gebleken, aldus DTV Consultants.

Bijna 1.100 mensen zijn van december tot en met februari in het Reisloket door vrijwilligers geïnformeerd en geadviseerd. Het ziet er naar uit dat de pilot een positief effect heeft op het reisgedrag: in de evaluatie geeft 69% van de ondervraagden aan na hun bezoek vaker met openbaar vervoer naar het ziekenhuis te reizen.

De frequentie van het aantal reizen met OV naar het UMC Utrecht varieert van één tot vier keer. Die zijn gemaakt in een periode van twee maanden ná afloop van de proef. Het effect op langere termijn kennen we nog niet. 87% geeft aan het verstrekte reisadvies te hebben gebruikt. Bijna 80% heeft daarbij ook de gratis probeerkaart gebruikt, die in het Reisloket verkrijgbaar was. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers van het Reisloket was 57 jaar. Dit was de boogde doelgroep: 55+-ers, een groep die drempels ondervindt met OV te reizen.

Busmaatschappij Qbuzz en de NS hebben meegewerkt aan het Reisloket, door medewerkers als OV-ambassadeur in te zetten. Hiervoor putten zij uit een pool medewerkers die tijdelijk niet inzetbaar zijn voor reguliere werkzaamheden maar wel veel kennis hebben over het OV .

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.