parkeerplaats voor deelauto

Vergeet de elektrische deelauto nog maar even

Foto: autodelen.info

De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot. De stap naar een elektrische deelauto is nog groter, al was het maar vanwege de laadstress.

Dat stelt de werkgroep gemeentelijk beleid van de Green Deal Autodelen in een rapport dat tot stand kwam met inbreng van CROW-KpVV en het INTERREGproject SHARE-North.

Autodelers zijn mensen die eigenlijk altijd de fiets of het openbaar vervoer gebruiken. Alleen als het niet anders kan of wanneer deze opties te weinig reiscomfort bieden, gebruiken zij

een deelauto. Bekende voorbeelden zijn het vervoeren van zware spullen en het maken van langere ritten. Voor die lange ritten levert een elektrische auto nog problemen op.

Bovendien zijn elektrische auto’s voorzien van een automaat en ook dat is voor veel mensen nieuw. Het rijden zelf went snel en is bijzonder aangenaam. Het opladen werkt echter anders, kan ook niet overal en de actieradius vormt een extra onzekerheid (laadstress), aldus het rapport.

Elektrische deelauto’s zijn ook niet rendabel te exploiteren. De handeling vraagt meer, bijvoorbeeld omdat klanten na gebruik de auto niet opladen, de laadpaal bezet is of de deelauto verplaatst moet worden na het opladen. Ook kan een elektrische deelauto niet worden verhuurd tijdens het opladen.

De gebruiker zal de hogere kosten niet accepteren, aldus de werkgroep. Die denkt sowieso dat elektrische rijden goedkoper is.

Subsidies kunnen de ontwikkeling van elektrisch rijden stimuleren. Maar probleem is dat autodelen een bestaande markt is met grotendeels ongesubsidieerde partijen. Wanneer overheden subsidies verstrekken voor elektrische deelauto’s kan sprake zijn van concurrentievervalsing. Ook is het niet toegestaan om verschillende parkeertarieven te hanteren tussen elektrische deelauto’s en deelauto’s op conventionele brandstoffen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vergeet de elektrische deelauto nog maar even - VerkeersNet
parkeerplaats voor deelauto

Vergeet de elektrische deelauto nog maar even

Foto: autodelen.info

De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot. De stap naar een elektrische deelauto is nog groter, al was het maar vanwege de laadstress.

Dat stelt de werkgroep gemeentelijk beleid van de Green Deal Autodelen in een rapport dat tot stand kwam met inbreng van CROW-KpVV en het INTERREGproject SHARE-North.

Autodelers zijn mensen die eigenlijk altijd de fiets of het openbaar vervoer gebruiken. Alleen als het niet anders kan of wanneer deze opties te weinig reiscomfort bieden, gebruiken zij

een deelauto. Bekende voorbeelden zijn het vervoeren van zware spullen en het maken van langere ritten. Voor die lange ritten levert een elektrische auto nog problemen op.

Bovendien zijn elektrische auto’s voorzien van een automaat en ook dat is voor veel mensen nieuw. Het rijden zelf went snel en is bijzonder aangenaam. Het opladen werkt echter anders, kan ook niet overal en de actieradius vormt een extra onzekerheid (laadstress), aldus het rapport.

Elektrische deelauto’s zijn ook niet rendabel te exploiteren. De handeling vraagt meer, bijvoorbeeld omdat klanten na gebruik de auto niet opladen, de laadpaal bezet is of de deelauto verplaatst moet worden na het opladen. Ook kan een elektrische deelauto niet worden verhuurd tijdens het opladen.

De gebruiker zal de hogere kosten niet accepteren, aldus de werkgroep. Die denkt sowieso dat elektrische rijden goedkoper is.

Subsidies kunnen de ontwikkeling van elektrisch rijden stimuleren. Maar probleem is dat autodelen een bestaande markt is met grotendeels ongesubsidieerde partijen. Wanneer overheden subsidies verstrekken voor elektrische deelauto’s kan sprake zijn van concurrentievervalsing. Ook is het niet toegestaan om verschillende parkeertarieven te hanteren tussen elektrische deelauto’s en deelauto’s op conventionele brandstoffen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.