Val met damesfiets pakt anders uit dan met een herenfiets

Bij een val vanaf een damesfiets raken heup en schouder het eerst de grond, net voordat het hoofd de grond raakt. Bij een herenfiets is de kans groter dat het hoofd als eerste de grond raakt.

Twee bevindingen van crashtests met fietsen, uitgevoerd door het Zweedse onderzoekinstituut VTI.

Het instituut deed de crashtests met fietsen om te onderzoeken of het sowieso mogelijk is om daar zinnige resultaten uit te krijgen. En meer concreet om te bezien wat de invloed is van zadelhoogte, zitpositie en gewichtsverdeling met als achterliggende gedachte dat men op termijn zo wellicht het ontwerp van de fiets kan verbeteren.

Er werden 40 crashes uitgevoerd en verder werd het effect bekeken van 20 valpartijen vanuit stilstand.

Bij de crashtests werd een plotselinge stop gesimuleerd, alsof er bijvoorbeeld wat tussen de spaken komt. Daarnaast werd een zijdelingse beweging gesimuleerd, alsof een stoeprand wordt geraakt of een wiel wegslipt op een glad wegdek.

Zo’n plotselinge stop doet de fietser over het stuur buitelen, zo laten de crashtests zien, met een forse impact op het hoofd. Een zijdelings val heeft minder impact op het hoofd.

Verschillende fietstypen, crash-scenarios en snelheden leiden tot verschillende soorten valpartijen. Een test met een damesfiets laat – zeker bij lagere snelheden – zien dat heup en schouder het eerst de grond raken. Bij een ‘forensenfiets’ (herenfiets) waar de fietser wat voorovergebogen zit, krijgt het hoofd het bij een val als eerste te verduren, vooral bij hogere snelheden.

De onderzoekers vonden geen bewijs dat de elektrische fiets extra risico met zich meebrengt. In tegendeel, het extra gewicht en het lage zwaartepunt vermindert de kans om over het stuur heen te slaan.

De ligfiets werd ook getest. Bij een zijdelingse val is er niet zoveel aan de hand, maar bij een buiteling over het voorwiel kan dat extra risico met zich meebrengen omdat de boog die het slachtoffer bestrijkt groter is.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.