ABS voor e-fiets

Fabrikant Bosch komt met een ABS-systeem voor de elektrische fiets. Dat voorkomt blokkeren van het voorwiel en het omhoog komen van het achterwiel bij een noodstop.

Daardoor wordt de remafstand verkort en neemt het risico om over het stuur heen te vallen af. Ook op een glad wegdek zou dit voordelen bieden.

De Bosch’s Accident Research Division onderzocht meer dan 500 ongevallen in Duitsland. Daar kwam uit dat bij 20 procent van de ongevallen de fietser al was gevallen voordat de aanrijding plaats had, vaak te wijten aan te laat of niet remmen. In een andere studie werden meer dan 5400 fietsongevallen nader bekeken. Daaruit bleek dat bij driekwart van de ongevallen niet was geremd.

De onderzoekers concluderen dat het aantal e-fietsongevallen met 25 procent zou kunnen worden verminderd met ABS.

Het ABS-systeem meet de wielsnelheid van beide wielen. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, regelt het systeem de remdruk terug. Als het achterwiel omhoog komt – bijvoorbeeld bij hard remmen op een stroef wegdek – wordt de kracht van voorrem  aangepast.

Het systeem wordt dit jaar uitvoerig getest in de praktijk en moet eind 2018 op de markt komen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ABS voor e-fiets - VerkeersNet

ABS voor e-fiets

Fabrikant Bosch komt met een ABS-systeem voor de elektrische fiets. Dat voorkomt blokkeren van het voorwiel en het omhoog komen van het achterwiel bij een noodstop.

Daardoor wordt de remafstand verkort en neemt het risico om over het stuur heen te vallen af. Ook op een glad wegdek zou dit voordelen bieden.

De Bosch’s Accident Research Division onderzocht meer dan 500 ongevallen in Duitsland. Daar kwam uit dat bij 20 procent van de ongevallen de fietser al was gevallen voordat de aanrijding plaats had, vaak te wijten aan te laat of niet remmen. In een andere studie werden meer dan 5400 fietsongevallen nader bekeken. Daaruit bleek dat bij driekwart van de ongevallen niet was geremd.

De onderzoekers concluderen dat het aantal e-fietsongevallen met 25 procent zou kunnen worden verminderd met ABS.

Het ABS-systeem meet de wielsnelheid van beide wielen. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, regelt het systeem de remdruk terug. Als het achterwiel omhoog komt – bijvoorbeeld bij hard remmen op een stroef wegdek – wordt de kracht van voorrem  aangepast.

Het systeem wordt dit jaar uitvoerig getest in de praktijk en moet eind 2018 op de markt komen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.