ISA raakt langzaam ingeburgerd

Op steeds meer auto’s wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) standaard meegeleverd. De snelheid van de auto wordt automatisch of handmatig aangepast aan de geldende snelheidslimiet.

ISA wordt door veel verkeersveiligheidsexperts gezien als belangrijk instrument om het aantal verkeersslachtoffers substantieel terug te dringen.

Er zijn harde en zachte varianten. De harde varianten reguleren de snelheid zonder tussenkomst van de bestuurder. Daarvoor is tot nu toe te weinig draagvlak. De zachte varianten helpen de bestuurde op een of andere manier zich aan de snelheid te houden.

Volvo, Mercedes en Ford zijn koplopers bij de introductie van de zachte uitvoeringvorm van ISA, maar ook Citroën levert dit sinds kort op enkele modellen.

Op enkele groter modellen van Volvo wordt ISA meegeleverd. Die past de snelheid – als de bestuurder dat wil – volledig automatisch aan de limiet aan. Dat gebeurt op basis van een database met snelheidslimieten in combinatie met camera’s die borden herkennen.

Mercedes kent als optie ISA op enkele modellen en heeft nu een ‘Active Speed Limit Assist’ aangekondigd. Die past de snelheid al aan als de auto een zone met een lagere snelheid nadert.

De Citroën C3 is de eerste kleinere auto waarop ISA beschikbaar is. Het systeem toont de actuele snelheid en de snelheidslimiet en laat de bestuurder kiezen of hij zijn snelheid wil aanpassen. Volgens sommige deskundigen is dit niet de ideale aanpak, omdat een bestuurder het systeem makkelijk kan negeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ISA raakt langzaam ingeburgerd - VerkeersNet

ISA raakt langzaam ingeburgerd

Op steeds meer auto’s wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) standaard meegeleverd. De snelheid van de auto wordt automatisch of handmatig aangepast aan de geldende snelheidslimiet.

ISA wordt door veel verkeersveiligheidsexperts gezien als belangrijk instrument om het aantal verkeersslachtoffers substantieel terug te dringen.

Er zijn harde en zachte varianten. De harde varianten reguleren de snelheid zonder tussenkomst van de bestuurder. Daarvoor is tot nu toe te weinig draagvlak. De zachte varianten helpen de bestuurde op een of andere manier zich aan de snelheid te houden.

Volvo, Mercedes en Ford zijn koplopers bij de introductie van de zachte uitvoeringvorm van ISA, maar ook Citroën levert dit sinds kort op enkele modellen.

Op enkele groter modellen van Volvo wordt ISA meegeleverd. Die past de snelheid – als de bestuurder dat wil – volledig automatisch aan de limiet aan. Dat gebeurt op basis van een database met snelheidslimieten in combinatie met camera’s die borden herkennen.

Mercedes kent als optie ISA op enkele modellen en heeft nu een ‘Active Speed Limit Assist’ aangekondigd. Die past de snelheid al aan als de auto een zone met een lagere snelheid nadert.

De Citroën C3 is de eerste kleinere auto waarop ISA beschikbaar is. Het systeem toont de actuele snelheid en de snelheidslimiet en laat de bestuurder kiezen of hij zijn snelheid wil aanpassen. Volgens sommige deskundigen is dit niet de ideale aanpak, omdat een bestuurder het systeem makkelijk kan negeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.