Eerste biocomposieten fietspad van Nederland

In Emmen is een proeftraject in gebruik genomen van het eerste biocomposieten fietspad in Nederland. Het fietspad is gemaakt van biocomposiet en is recyclebaar.

Het fietspad is verdeeld in vier stukken. Ieder stuk bestaat uit een andere samenstelling van biocomposiet en heeft een andere toplaag. Biocomposiet wordt gemaakt van (hout-)vezels en biohars. De levensduur van biocomposiet zou minstens gelijk zijn aan beton of staal.

Met het proeftraject worden de komende 2 jaar de constructie en het fietscomfort van de verschillende toplagen getest.

Het biocomposieten fietspad is met Europees geld ontwikkeld in een samenwerking met Duitse en Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen. Ingenieursadviesbureau Sweco is verantwoordelijk voor de aanleg van het Eco-Dynamisch Fietspad.

De initiatiefnemers verwachten dat meer proeftrajecten volgen. Men denkt onder meer aan fietsbruggen en bijvoorbeeld fietspassages in drassige natuurgebieden. Maar ook vervanging van hardhouten planken van voetgangers- en fietsbruggen biedt kansen.

In de nabijheid van het traject staan ook enkele voorbeelden van biocomposieten lantaarnpalen op basis van ecodynamische verlichting. De ecodynamische verlichting maakt gebruik van LED en slimme sensoren, waarmee de lichtkleur en lichtintensiteit wordt geregeld.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eerste biocomposieten fietspad van Nederland - VerkeersNet

Eerste biocomposieten fietspad van Nederland

In Emmen is een proeftraject in gebruik genomen van het eerste biocomposieten fietspad in Nederland. Het fietspad is gemaakt van biocomposiet en is recyclebaar.

Het fietspad is verdeeld in vier stukken. Ieder stuk bestaat uit een andere samenstelling van biocomposiet en heeft een andere toplaag. Biocomposiet wordt gemaakt van (hout-)vezels en biohars. De levensduur van biocomposiet zou minstens gelijk zijn aan beton of staal.

Met het proeftraject worden de komende 2 jaar de constructie en het fietscomfort van de verschillende toplagen getest.

Het biocomposieten fietspad is met Europees geld ontwikkeld in een samenwerking met Duitse en Nederlandse ondernemers en kennisinstellingen. Ingenieursadviesbureau Sweco is verantwoordelijk voor de aanleg van het Eco-Dynamisch Fietspad.

De initiatiefnemers verwachten dat meer proeftrajecten volgen. Men denkt onder meer aan fietsbruggen en bijvoorbeeld fietspassages in drassige natuurgebieden. Maar ook vervanging van hardhouten planken van voetgangers- en fietsbruggen biedt kansen.

In de nabijheid van het traject staan ook enkele voorbeelden van biocomposieten lantaarnpalen op basis van ecodynamische verlichting. De ecodynamische verlichting maakt gebruik van LED en slimme sensoren, waarmee de lichtkleur en lichtintensiteit wordt geregeld.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.