Twitter helpt de verkeersleider

De verkeersleiders van Rijkswaterstaat kunnen Twitter goed gebruiken als aanvulling op de reguliere informatiebronnen. Dat blijkt uit een proef bij de verkeerscentrale Zuid Nederland.

In het project ‘Social media als aanvullende databron’ heeft de Innovatiecentrale samen met PublicSonar onderzocht of berichten uit sociale media kunnen worden gefilterd en bruikbaar zijn als aanvullende databron voor wegverkeersleiders in de verkeerscentrale.

In het project is een applicatie ontwikkeld, die berichten van sociale media, met name Twitter, filtert. In de applicatie kunnen berichten worden geselecteerd op locatie, type bericht (tekst of beeld) en situatiebeschrijving (ongeval, file, objecten op de weg, etc).

Per maand levert dat zo’n 10.000 meldingen op. Daarvan is zo’n 10 procent potentieel relevant relevant voor de wegbeheerders.

In de praktijk blijkt dat de wegverkeersleider veelal al eerder op de hoogte is van een incident – via lusdata of een alarmmelding – dan dat het via social media binnenkomt.
Maar wel lijkt 90 procent van de berichten potentieel relevant te zijn in geval van detectie van ‘gevaarlijke situaties’, ‘rommel op de weg’ en ‘problemen met wegmeubilair’, en voor de beeldvorming rondom crisis en incidenten.

Deze informatie is ook waardevol op plekken waar Rijkswaterstaat geen camerabeelden heeft (zo’n 80 procent van het totale verzorgingsgebied), aldus de onderzoekers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Twitter helpt de verkeersleider - VerkeersNet

Twitter helpt de verkeersleider

De verkeersleiders van Rijkswaterstaat kunnen Twitter goed gebruiken als aanvulling op de reguliere informatiebronnen. Dat blijkt uit een proef bij de verkeerscentrale Zuid Nederland.

In het project ‘Social media als aanvullende databron’ heeft de Innovatiecentrale samen met PublicSonar onderzocht of berichten uit sociale media kunnen worden gefilterd en bruikbaar zijn als aanvullende databron voor wegverkeersleiders in de verkeerscentrale.

In het project is een applicatie ontwikkeld, die berichten van sociale media, met name Twitter, filtert. In de applicatie kunnen berichten worden geselecteerd op locatie, type bericht (tekst of beeld) en situatiebeschrijving (ongeval, file, objecten op de weg, etc).

Per maand levert dat zo’n 10.000 meldingen op. Daarvan is zo’n 10 procent potentieel relevant relevant voor de wegbeheerders.

In de praktijk blijkt dat de wegverkeersleider veelal al eerder op de hoogte is van een incident – via lusdata of een alarmmelding – dan dat het via social media binnenkomt.
Maar wel lijkt 90 procent van de berichten potentieel relevant te zijn in geval van detectie van ‘gevaarlijke situaties’, ‘rommel op de weg’ en ‘problemen met wegmeubilair’, en voor de beeldvorming rondom crisis en incidenten.

Deze informatie is ook waardevol op plekken waar Rijkswaterstaat geen camerabeelden heeft (zo’n 80 procent van het totale verzorgingsgebied), aldus de onderzoekers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.