iVRI-keten succesvol getest

Sweco, Dynniq, wegbeheerders en waarnemers van het partnership Talking Traffic hebben voor het eerst een proef uitgevoerd met de volledige iVRI-keten.
Deze keten bestaat uit Smart Traffic van Sweco, de Traffic Light Controller (de iVRI) van Dynniq, de koppeling met het data-overnamepunt en de keten van Fortgång/Siemens.

De test vond plaats in het laboratorium van Dynniq in Amersfoort. Het verkeerslicht dat is gebruikt voor de test staat in de fabriek. Dit is vanwege de veiligheid van de weggebruiker. In een volgende fase zal dezelfde test op straat uitgevoerd worden. De Intelligente Transport Systemen(ITS)-applicatie van Sweco stuurt het verkeerslicht van Dynniq aan en stuurt tevens berichten uit om weggebruikers te informeren via het TLEX data-overnamepunt. Dat is een doorgeefluik naar onder andere Flitsmeister.

Jeroen Brouwer, projectleider Smart Mobility bij Sweco: “De ITS-softwareapplicatie van Sweco werkt geheel vanuit de cloud. Dit is uniek in Nederland. Vanuit de cloud is het ons gelukt om de verkeerslichten aan te sturen op basis van alle data die we ontvangen. Deze data komt bijvoorbeeld uit lussen in de weg of uit de voertuigen zelf.”
“Het is ook gelukt om het verkeerslicht met de individuele weggebruiker te laten communiceren over de actuele stand van zaken in het verkeer”, vertelt Haye Mensonides van Dynniq Mobility. “Het zogenaamde Use Case Informeren is hiermee succesvol getest. De ITS-applicatie stuurt berichten uit die reizigers informeren over wat de tijd-tot-groen en de tijd-tot-rood is, en verleent daarnaast de daarbij behorende services zoals snelheidsadviezen.”
Sweco en Dynniq leveren de geteste keten per 1 augustus op aan de partners van het samenwerkingsverband Talking Traffic om meer ketentests uit te voeren.
Talking Traffic is een meerjarig partnership tussen overheid en markt dat tot doel heeft bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.