Bestuurderloze busjes doorkruisen voetgangersgebied in Parijs

In het Parijse business district La Défence rijden sinds begin juli bestuurderloze shuttlebusjes.

De busjes rijden drie verschillende routes, op de drukste uren met een 10-minuten-dienstregeling.

In een busje passen maximaal 15 personen. De topsnelheid ligt op 45 km/uur, maar in de praktijk zal de snelheid rond de 24 km/uur liggen omdat de shuttles ook door gebieden met veel voetgangers rijden.

De eerste drie maanden rijdt er nog iemand mee om in de gaten te houden of het helemaal goed gaat. Maar daarna is de bedoeling dat de busjes echt zonder hulp van een toezichthouder gaan rijden.

De proef is in een initiatief van het Parijse ov-bedrijf samen met Keolis en NAVY, een bedrijf gespecialiseerd in bestuurderloze vervoermiddelen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bestuurderloze busjes doorkruisen voetgangersgebied in Parijs - VerkeersNet

Bestuurderloze busjes doorkruisen voetgangersgebied in Parijs

In het Parijse business district La Défence rijden sinds begin juli bestuurderloze shuttlebusjes.

De busjes rijden drie verschillende routes, op de drukste uren met een 10-minuten-dienstregeling.

In een busje passen maximaal 15 personen. De topsnelheid ligt op 45 km/uur, maar in de praktijk zal de snelheid rond de 24 km/uur liggen omdat de shuttles ook door gebieden met veel voetgangers rijden.

De eerste drie maanden rijdt er nog iemand mee om in de gaten te houden of het helemaal goed gaat. Maar daarna is de bedoeling dat de busjes echt zonder hulp van een toezichthouder gaan rijden.

De proef is in een initiatief van het Parijse ov-bedrijf samen met Keolis en NAVY, een bedrijf gespecialiseerd in bestuurderloze vervoermiddelen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.