Parkeergarage nog altijd duurder dan straatparkeren

Hoewel veel gemeenten het parkeren zoveel mogelijk willen verschuiven van de straat naar de parkeergarage, ligt het gemiddelde maximale uurtarief in parkeergarages op € 2,72. Het gemiddelde maximale uurtarief voor straatparkeren bedraagt € 2,61.

Dat blijkt uit een onderzoek van Detailhandel Nederland naar het reilen en zeilen van winkels in 36 grote en middelgrote gemeenten in Nederland. Daarin keek de organisatie behalve naar de parkeertarieven ook in hoeverre gemeenten een actuele detailhandelsvisie kennen en of daarin parkeren een rol speelt.

Hoewel deze opvatting lang niet door alle parkeerdeskundigen wordt gedeeld, stelt Detailhandel Nederland dat uit diverse studies blijkt dat er een duidelijke relatie ligt tussen parkeerbeleid en winkelbestedingen. Zo haalt de belangenorganisatie een onderzoek van STRABO aan waaruit bleek dat na invoering van betaald parkeren in vijf winkelcentra gemiddeld genomen de voetgangerstotalen en bestedingen terugliepen met 20 procent tot 30 procent. En uit onderzoek van het CPB blijkt dat de verblijfsduur van consumenten significant toeneemt als sprake is van gratis parkeren.

In hoeverre het met de parkeertarieven te maken heeft, wordt niet duidelijk uit het onderzoek, maar feit is wel dat veel gemeenten kampen met een hoge leegstand van winkels. De hoogste leegstand vond men in Assen, 13,1 procent van het winkelvloeroppervlakte staat daar leeg. Ook Vlissingen, Enschede en Lelystad scoren boven de 10 procent. De gemeente Delft kent de laagste leegstand van de geselecteerde gemeenten. Met 3,9 procent is het leegstandspercentage hier drie keer kleiner dan in Assen. Andere goed scorende gemeenten zijn Utrecht, Zoetermeer en Groningen.

Detailhandel Nederland keek in hoeverre gemeenten over een actuele detailhandelsvisie beschikken. Dat blijkt over het algemeen het geval. In 10 van de onderzochte 36 gemeenten wordt daarin echter geen link gelegd met parkeren en bereikbaarheid.

In de 36 geselecteerde gemeenten werden de maximale tarieven vergeleken van parkeren in de straat en de garages voor het eerste uur parkeren. Het gemiddelde maximale uurtarief in de geselecteerde garages is € 2,72. Het gemiddelde maximale uurtarief voor straatparkeren in de geselecteerde gemeenten is € 2,61.

Amsterdam is traditioneel de gemeente met de hoogste tarieven. Een uurtje parkeren kan hier oplopen tot maar liefst 5 euro per uur. Andere steden waar het relatief duur is om te parkeren op straat zijn Utrecht, Haarlem en Rotterdam Het goedkoopst parkeren op straat kan in de kernen van Westland. Parkeren in Naaldwijk is bijvoorbeeld helemaal gratis. Op sommige plekken mag de consument alleen niet onbeperkt staan.

In de 36 geselecteerde gemeenten steeg het tarief voor straatparkeren gemiddeld met 13 procent. In Assen zagen bezoekers het maximumtarief voor een uurtje parkeren met 60 procent toenemen. Andere sterke stijgers zijn Haarlem (53%) en Zaanstad (34%) en Rotterdam (33%).

Ook de tarieven voor een uurtje parkeren in een parkeergarage verschillen aanzienlijk. De duurste garages zijn te vinden in de vier grootste gemeenten. Wie op zaterdag bijvoorbeeld gaat winkelen in Amsterdam betaalt al snel meer dan 7 euro per uur.

Soms leidt vrij en gratis parkeren in winkelgebieden tot verkeersproblematiek. In plaats van het klakkeloos invoeren van betaald parkeren raadt Detailhandel Nederland gemeenten aan om alternatieven te onderzoeken. In het bijzonder gaat het hierbij om kortparkeermogelijkheden, zoals het traditionele blauwe zone parkeren of het invoeren van Park & Shop zones. Deze laatste vorm van parkeerregulering lijkt aan een opmars bezig. Bij deze vorm van parkeren betaalt de automobilist een gereduceerd tarief voor een korte periode, bijvoorbeeld 10 cent per uur. Amsterdam kent al geruime tijd Park & Shop locaties op onder ander de Ceintuurbaan en de Van Woustraat. In Rotterdam werd deze parkeervorm na een geslaagde pilot uitgebreid in meerdere winkelcentra en ook Venlo hanteert Stop en Shop tarief van 10 cent voor het eerste half uur. De gemeente Haarlemmermeer kondigde aan, op verzoek van winkeliers en hun klanten, dit concept in te voeren in Hoofddorp.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Parkeergarage nog altijd duurder dan straatparkeren - VerkeersNet

Parkeergarage nog altijd duurder dan straatparkeren

Hoewel veel gemeenten het parkeren zoveel mogelijk willen verschuiven van de straat naar de parkeergarage, ligt het gemiddelde maximale uurtarief in parkeergarages op € 2,72. Het gemiddelde maximale uurtarief voor straatparkeren bedraagt € 2,61.

Dat blijkt uit een onderzoek van Detailhandel Nederland naar het reilen en zeilen van winkels in 36 grote en middelgrote gemeenten in Nederland. Daarin keek de organisatie behalve naar de parkeertarieven ook in hoeverre gemeenten een actuele detailhandelsvisie kennen en of daarin parkeren een rol speelt.

Hoewel deze opvatting lang niet door alle parkeerdeskundigen wordt gedeeld, stelt Detailhandel Nederland dat uit diverse studies blijkt dat er een duidelijke relatie ligt tussen parkeerbeleid en winkelbestedingen. Zo haalt de belangenorganisatie een onderzoek van STRABO aan waaruit bleek dat na invoering van betaald parkeren in vijf winkelcentra gemiddeld genomen de voetgangerstotalen en bestedingen terugliepen met 20 procent tot 30 procent. En uit onderzoek van het CPB blijkt dat de verblijfsduur van consumenten significant toeneemt als sprake is van gratis parkeren.

In hoeverre het met de parkeertarieven te maken heeft, wordt niet duidelijk uit het onderzoek, maar feit is wel dat veel gemeenten kampen met een hoge leegstand van winkels. De hoogste leegstand vond men in Assen, 13,1 procent van het winkelvloeroppervlakte staat daar leeg. Ook Vlissingen, Enschede en Lelystad scoren boven de 10 procent. De gemeente Delft kent de laagste leegstand van de geselecteerde gemeenten. Met 3,9 procent is het leegstandspercentage hier drie keer kleiner dan in Assen. Andere goed scorende gemeenten zijn Utrecht, Zoetermeer en Groningen.

Detailhandel Nederland keek in hoeverre gemeenten over een actuele detailhandelsvisie beschikken. Dat blijkt over het algemeen het geval. In 10 van de onderzochte 36 gemeenten wordt daarin echter geen link gelegd met parkeren en bereikbaarheid.

In de 36 geselecteerde gemeenten werden de maximale tarieven vergeleken van parkeren in de straat en de garages voor het eerste uur parkeren. Het gemiddelde maximale uurtarief in de geselecteerde garages is € 2,72. Het gemiddelde maximale uurtarief voor straatparkeren in de geselecteerde gemeenten is € 2,61.

Amsterdam is traditioneel de gemeente met de hoogste tarieven. Een uurtje parkeren kan hier oplopen tot maar liefst 5 euro per uur. Andere steden waar het relatief duur is om te parkeren op straat zijn Utrecht, Haarlem en Rotterdam Het goedkoopst parkeren op straat kan in de kernen van Westland. Parkeren in Naaldwijk is bijvoorbeeld helemaal gratis. Op sommige plekken mag de consument alleen niet onbeperkt staan.

In de 36 geselecteerde gemeenten steeg het tarief voor straatparkeren gemiddeld met 13 procent. In Assen zagen bezoekers het maximumtarief voor een uurtje parkeren met 60 procent toenemen. Andere sterke stijgers zijn Haarlem (53%) en Zaanstad (34%) en Rotterdam (33%).

Ook de tarieven voor een uurtje parkeren in een parkeergarage verschillen aanzienlijk. De duurste garages zijn te vinden in de vier grootste gemeenten. Wie op zaterdag bijvoorbeeld gaat winkelen in Amsterdam betaalt al snel meer dan 7 euro per uur.

Soms leidt vrij en gratis parkeren in winkelgebieden tot verkeersproblematiek. In plaats van het klakkeloos invoeren van betaald parkeren raadt Detailhandel Nederland gemeenten aan om alternatieven te onderzoeken. In het bijzonder gaat het hierbij om kortparkeermogelijkheden, zoals het traditionele blauwe zone parkeren of het invoeren van Park & Shop zones. Deze laatste vorm van parkeerregulering lijkt aan een opmars bezig. Bij deze vorm van parkeren betaalt de automobilist een gereduceerd tarief voor een korte periode, bijvoorbeeld 10 cent per uur. Amsterdam kent al geruime tijd Park & Shop locaties op onder ander de Ceintuurbaan en de Van Woustraat. In Rotterdam werd deze parkeervorm na een geslaagde pilot uitgebreid in meerdere winkelcentra en ook Venlo hanteert Stop en Shop tarief van 10 cent voor het eerste half uur. De gemeente Haarlemmermeer kondigde aan, op verzoek van winkeliers en hun klanten, dit concept in te voeren in Hoofddorp.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.