Ouderen steeds vaker in de problemen op overweg

Steeds vaker komen ouderen met een rollator of scootmobiel in de problemen bij een spoorwegovergang constateert Prorail. Wieltjes die klem komen te zitten in het spoor en ouderen die vallen wanneer zij het spoor willen oversteken zorgen voor gevaarlijke situaties.

Waar jongeren de signalen op overweg vaak negeren, raken ouderen sneller in paniek. ProRail gaat daarom extra voorlichting geven om ouderen vertrouwd te maken bij oversteken van overwegen. Ook roept ProRail medeweggebruikers op om ouderen een handje helpen bij het oversteken van de overweg.

Veel van de problemen ontstaan door dat ouderen niet weten hoe zij veilig met een rollator of scootmobiel een overweg kunnen oversteken. Doordat mensen die slecht ter been zijn zo snel mogelijk overweg oversteken komen zij door onhandigheid in de problemen. Ook worden de wieltjes van de hulpmiddelen steeds kleiner, waardoor deze in de rails vast komen te zitten.

Om ouderen te helpen veilig over te steken maakt ProRail ook gebruik van een aantal technische hulpmiddelen. ProRail doet een proef  met een ‘oversteekhulp’ bij beveiligde overwegen. Dit is een soort verkeerslicht dat aangeeft of er nog voldoende tijd is om veilig over te steken. Als de bellen gaan rinkelen is de trein al bijna bij de overweg. De oversteekhulp ‘kijkt een stuk verder’. Een ouderen kan de oversteekhulp zelf activeren bij een overweg. Wanneer de voetganger groen licht krijgt, is er nog genoeg tijd om over te steken voordat er bellen beginnen te rinkelen. De ouderen heeft dan ruim de tijd de overweg rustig en veilig over te steken. Daarnaast installeert ProRail overwegbellen (de AnnA-bel) die bij druk verkeer harder en in stille situaties zachter kunnen rinkelen. Een geluidssignaal is dan niet te missen.

Samen met VVN start Prorail in het Railcentrum in Amersfoort verder cursussen voor leden van ouderenverenigingen hoe om te gaan met overwegen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ouderen steeds vaker in de problemen op overweg - VerkeersNet

Ouderen steeds vaker in de problemen op overweg

Steeds vaker komen ouderen met een rollator of scootmobiel in de problemen bij een spoorwegovergang constateert Prorail. Wieltjes die klem komen te zitten in het spoor en ouderen die vallen wanneer zij het spoor willen oversteken zorgen voor gevaarlijke situaties.

Waar jongeren de signalen op overweg vaak negeren, raken ouderen sneller in paniek. ProRail gaat daarom extra voorlichting geven om ouderen vertrouwd te maken bij oversteken van overwegen. Ook roept ProRail medeweggebruikers op om ouderen een handje helpen bij het oversteken van de overweg.

Veel van de problemen ontstaan door dat ouderen niet weten hoe zij veilig met een rollator of scootmobiel een overweg kunnen oversteken. Doordat mensen die slecht ter been zijn zo snel mogelijk overweg oversteken komen zij door onhandigheid in de problemen. Ook worden de wieltjes van de hulpmiddelen steeds kleiner, waardoor deze in de rails vast komen te zitten.

Om ouderen te helpen veilig over te steken maakt ProRail ook gebruik van een aantal technische hulpmiddelen. ProRail doet een proef  met een ‘oversteekhulp’ bij beveiligde overwegen. Dit is een soort verkeerslicht dat aangeeft of er nog voldoende tijd is om veilig over te steken. Als de bellen gaan rinkelen is de trein al bijna bij de overweg. De oversteekhulp ‘kijkt een stuk verder’. Een ouderen kan de oversteekhulp zelf activeren bij een overweg. Wanneer de voetganger groen licht krijgt, is er nog genoeg tijd om over te steken voordat er bellen beginnen te rinkelen. De ouderen heeft dan ruim de tijd de overweg rustig en veilig over te steken. Daarnaast installeert ProRail overwegbellen (de AnnA-bel) die bij druk verkeer harder en in stille situaties zachter kunnen rinkelen. Een geluidssignaal is dan niet te missen.

Samen met VVN start Prorail in het Railcentrum in Amersfoort verder cursussen voor leden van ouderenverenigingen hoe om te gaan met overwegen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.