tram

GVB installeert camera’s op trams voor hogere veiligheid

foto: archief Verkeersnet.nl

tramDe Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft als proef camera’s bevestigd op zeven trams van lijn 17.  Ze moeten het aantal aanrijdingen tegengaan en moeten ervoor zorgen dat er minder schade wordt gereden aan de trams.

Het gaat om een proef met het zogenaamde Shield+ systeem Amsterdam. Hierbij worden drie smart camera’s bevestigd op de voor- en zijkanten van de tram. Dit wordt ook al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens als een extra hulpmiddel om andere weggebruikers te kunnen signaleren. Het is met name een oplossing voor de dode hoek, want de intelligente software in de camera’s waarschuwt de trambestuurder wanneer iets of iemand zich in de dode hoek van de tram bevindt. De techniek is hard nodig, ziet GVB. Het wordt namelijk steeds drukker in de stad en het aantal kleine incidenten neemt toe.

Incidenten

De proef verloopt in drie fases. In de eerste fase krijgt de bestuurder door middel van een geel lichtsignaal een waarschuwing op het dashboard en frame in de bestuurderscabine. In de daaropvolgende fase verschijnt een rood licht – direct stoppen – en komt er ook een piepsignaal bij.

In de derde fase kan het systeem de tram zelfstandig laten remmen als de bestuurder niet reageert op het signaal. Maar GVB denkt die toepassing nooit te gaan inzetten. De stadsvervoerder verwacht dat het daarvoor te druk is in de stad en bovendien moeten er in dat geval wezenlijke aanpassingen aan de voertuigen worden uitgevoerd. De proef met het Shield+ systeem duurt tot januari 2018.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.