Tridee

Winkelend Nederland laat zich niet opjagen door hogere parkeertarieven

De prijs van parkeren heeft geen invloed op hoe lang Nederlanders winkelen. Dat concludeert de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) na een onderzoek dat werd uitgevoerd in samenwerking met Yellowbrick, aanbieder van mobiel parkeren.

Niet alleen leveranciers van navigatiesystemen halen steeds meer inkomsten uit het exploiteren van verkeersdata, ook de makers van parkeerapps proberen data aan de man te brengen. Bijvoorbeeld voor onderzoek naar parkeergedrag bij winkelgebieden.

Yellowbrick doet dat samen met de Erasmus Universiteit. Uit eerder onderzoek van de twee partijen bleek al dat hoe langer mensen in een winkelgebied zijn, hoe meer ze besteden. Nu voegt men daaraan toe dat de hoogte van parkeertarieven geen invloed heeft op de parkeerduur.

Gehaaste shopper

Onderzoeker Jan-Jelle Witte van de Erasmus Universiteit bracht 50 miljoen parkeertransacties uit het hele land in een rekenmodel in. “We zien geen effect van verlaagde tarieven. Dat betekent dat binnensteden iets anders moeten doen om hun bezoekers vast te houden.”

Tot nu toe werd de relatie tussen tarieven en de tijd dat men winkelt onderzocht op gebiedsniveau. Maar dan is het moeilijk vast te stellen of een verandering komt door het parkeertarief of door een andere gelijktijdige verandering. Deze analyse is daarom op transactieniveau uitgevoerd, zodat het een veel preciezer antwoord kan geven op de vraag, aldus de onderzoekers. De uitkomsten zijn duidelijk: de ‘gehaaste shopper’ bestaat niet. Mensen parkeren even lang voor als na een tariefverhoging.


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP