‘Ondernemers en werknemers gaan op parkeerplekken van de bezoekers staan’

Gratis parkeren in het centrum werkt alleen goed als ondernemers en werknemers een parkeergedragscode onderschrijven én zich daar aan houden. Dat concluderen verkeersadviseurs Ed Graumans en Leon Lurvink in een praktijkonderzoek naar de recente omslag van betaald naar vrij parkeren in Oud-Beijerland.

Ondernemers en werknemers van winkels en bedrijven in het centrum pakten na de omslag vaker de auto. Ook hielden ze zich in meerderheid niet aan de zogenoemde parkeergedragscode, een afspraak over waar ze hun auto het beste kunnen parkeren. Graumans (eigenaar van adviesbureau Met Graumans) en Lurvink (regisseur verkeer en vervoer a.i. bij de gemeente Oud-Beijerland) beschrijven het in het praktijkonderzoek Betaald parkeren afschaffen: hoe pakt dat uit?. Ze publiceren het in aanloop naar het Nationaal Verkeerskundecongres, op 1 en 2 november. Waarom ondernemers en werknemers de gedragscode niet naleefden, hebben Graumans en Lurvink niet onderzocht. Mogelijk zien ze het belang er niet van in of is het gemakzucht.

Zoekverkeer

Maar de gevolgen van de ontwikkeling laten zich raden: de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bezoekers en bewoners neemt af en het zoekverkeer groeit. Zeker omdat ook bezoekers zelf vaker en langer in het centrum parkeerden.

Met deze nadelen hadden de onderzoekers overigens al rekening gehouden. Maar welk beleid een gemeente ook kiest, nadelen zijn er altijd, schrijven ze. Een parkeerschrijfzone zorgt er bijvoorbeeld voor dat ondernemers en werknemers direct buiten de zone parkeren, waardoor bezoekers langer naar een plekje moeten zoeken en langer naar het centrum moeten lopen. Datzelfde probleem heb je als je betaald parkeren afschaft, maar zones voor vergunninghouders rond het centrum in stand houdt. Bovendien: Oud-Beijerland wilde juist af van die zones voor vergunninghouders. Net als van betaald parkeren in het algemeen overigens – daarom kwam ook dat niet in aanmerking. De gemeente vond dat het toenmalige systeem onduidelijk was, teveel bemoeienis kostte en niet bijdroeg aan de aantrekkelijkheid van het centrum.

Bijsturing nodig

Gratis parkeren heeft ook zo z’n voordelen, schrijven Graumans en Lurvink. Zo hebben bezoekers geen kosten, hoeven ze niet bang te zijn voor een boete en kunnen ze rustig de tijd nemen om te winkelen.

Maar de beschikbaarheid van parkeerplekken neemt dus wel af. Het is de vraag wat bezoekers zwaarder laten wegen, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen op eerder onderzoek elders. Daaruit blijkt dat bezoekers de beschikbaarheid van een plekje belangrijker vinden dan de prijs – mits het tarief redelijk is.

Bijsturing is dus nodig, benadrukken Graumans en Lurvink. De gemeente gaat samen met ondernemers het naleven van de parkeergedragscode meer stimuleren. Daarnaast plaatst de gemeente dynamische parkeerverwijzing naar grote parkeerlocaties. Mogelijk zijn er daarnaast nog speciale maatregelen in de ochtend nodig – immers, dat is het moment dat ondernemers en werknemers arriveren.

De gemeenteraad debatteert 10 oktober over de resultaten van het parkeeronderzoek.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

'Ondernemers en werknemers gaan op parkeerplekken van de bezoekers staan’ - VerkeersNet

‘Ondernemers en werknemers gaan op parkeerplekken van de bezoekers staan’

Gratis parkeren in het centrum werkt alleen goed als ondernemers en werknemers een parkeergedragscode onderschrijven én zich daar aan houden. Dat concluderen verkeersadviseurs Ed Graumans en Leon Lurvink in een praktijkonderzoek naar de recente omslag van betaald naar vrij parkeren in Oud-Beijerland.

Ondernemers en werknemers van winkels en bedrijven in het centrum pakten na de omslag vaker de auto. Ook hielden ze zich in meerderheid niet aan de zogenoemde parkeergedragscode, een afspraak over waar ze hun auto het beste kunnen parkeren. Graumans (eigenaar van adviesbureau Met Graumans) en Lurvink (regisseur verkeer en vervoer a.i. bij de gemeente Oud-Beijerland) beschrijven het in het praktijkonderzoek Betaald parkeren afschaffen: hoe pakt dat uit?. Ze publiceren het in aanloop naar het Nationaal Verkeerskundecongres, op 1 en 2 november. Waarom ondernemers en werknemers de gedragscode niet naleefden, hebben Graumans en Lurvink niet onderzocht. Mogelijk zien ze het belang er niet van in of is het gemakzucht.

Zoekverkeer

Maar de gevolgen van de ontwikkeling laten zich raden: de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bezoekers en bewoners neemt af en het zoekverkeer groeit. Zeker omdat ook bezoekers zelf vaker en langer in het centrum parkeerden.

Met deze nadelen hadden de onderzoekers overigens al rekening gehouden. Maar welk beleid een gemeente ook kiest, nadelen zijn er altijd, schrijven ze. Een parkeerschrijfzone zorgt er bijvoorbeeld voor dat ondernemers en werknemers direct buiten de zone parkeren, waardoor bezoekers langer naar een plekje moeten zoeken en langer naar het centrum moeten lopen. Datzelfde probleem heb je als je betaald parkeren afschaft, maar zones voor vergunninghouders rond het centrum in stand houdt. Bovendien: Oud-Beijerland wilde juist af van die zones voor vergunninghouders. Net als van betaald parkeren in het algemeen overigens – daarom kwam ook dat niet in aanmerking. De gemeente vond dat het toenmalige systeem onduidelijk was, teveel bemoeienis kostte en niet bijdroeg aan de aantrekkelijkheid van het centrum.

Bijsturing nodig

Gratis parkeren heeft ook zo z’n voordelen, schrijven Graumans en Lurvink. Zo hebben bezoekers geen kosten, hoeven ze niet bang te zijn voor een boete en kunnen ze rustig de tijd nemen om te winkelen.

Maar de beschikbaarheid van parkeerplekken neemt dus wel af. Het is de vraag wat bezoekers zwaarder laten wegen, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen op eerder onderzoek elders. Daaruit blijkt dat bezoekers de beschikbaarheid van een plekje belangrijker vinden dan de prijs – mits het tarief redelijk is.

Bijsturing is dus nodig, benadrukken Graumans en Lurvink. De gemeente gaat samen met ondernemers het naleven van de parkeergedragscode meer stimuleren. Daarnaast plaatst de gemeente dynamische parkeerverwijzing naar grote parkeerlocaties. Mogelijk zijn er daarnaast nog speciale maatregelen in de ochtend nodig – immers, dat is het moment dat ondernemers en werknemers arriveren.

De gemeenteraad debatteert 10 oktober over de resultaten van het parkeeronderzoek.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.