West-Kruiskade maand lang ‘straat van de toekomst’

Kinderen brengen de actie Happy Streets onder de aandacht. Foto: Danielle JiskootNiet de automobilist, maar de fietser en de voetganger heerst deze maand op de drukke, Rotterdamse West-Kruiskade. Happy Streets en de gemeente Rotterdam experimenteren hier komende weken met de straat van de toekomst. Donderdagavond geeft wethouder Pex Langenberg (mobiliteit) het officiële startschot.

De West-Kruiskade gaat er even heel anders uitzien: er komt een fietspad, sommige parkeerplaatsen worden omgetoverd tot speel- of zitplekken met veel groen en twee nabijgelegen pleinen worden opgefleurd. Op Tienplein komt een lichtbos waarbij het licht reageert op beweging – wat moet zorgen voor een veiliger gevoel. En het Josephplein wordt een ‘echt’ plein met een terras en een plek waar fietsers een coffee-to-go kunnen halen. Met andere woorden: de fietser en voetganger staan even centraal in de straat, niet de automobilist – hoewel die er wel nog steeds mag komen. Wethouder Pex Langenberg verricht donderdagavond de officiële openingshandeling van het project.

Leefstraten

Initiator is Happy Streets, een uitvloeisel van de Mobiliteitsarea, wat weer een initiatief is van de gemeente Rotterdam en onderzoeksinstituut DRIFT, onderdeel van de Erasmus Universiteit. Het gemeenschappelijke doel van al deze organisaties en alle betrokkenen is nadenken over de toekomst van Rotterdam en vooral: de plek van mobiliteit daarin. Experimenten uitvoeren is hier ook onderdeel van. Zo waren vorig jaar september verschillende straten in het Hoogkwartier een weekend lang autoluw gemaakt. Het experiment van komende maand is een vervolg hierop. En het blijft hier niet bij: na de West-Kruiskade starten vergelijkbare experimenten rondom de Witte de Withstraat en daarna opnieuw in het Hoogkwartier. Onderzoeksinstituten DRIFT en de Veldacademie blijven dit alles monitoren.

Het idee van de Happy Streets lijkt een beetje op dat van Leefstraten, waar in Gent veel mee geëxperimenteerd wordt. Dat is niet vreemd: de mensen achter beide initiatieven werken ook samen. Er is wel wat verschil tussen beide initiatieven, benadrukt Happy Streets: onder andere op het gebied van de coördinatie van de straten en de hoeveelheid partijen die meewerken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

West-Kruiskade maand lang 'straat van de toekomst' - VerkeersNet

West-Kruiskade maand lang ‘straat van de toekomst’

Kinderen brengen de actie Happy Streets onder de aandacht. Foto: Danielle JiskootNiet de automobilist, maar de fietser en de voetganger heerst deze maand op de drukke, Rotterdamse West-Kruiskade. Happy Streets en de gemeente Rotterdam experimenteren hier komende weken met de straat van de toekomst. Donderdagavond geeft wethouder Pex Langenberg (mobiliteit) het officiële startschot.

De West-Kruiskade gaat er even heel anders uitzien: er komt een fietspad, sommige parkeerplaatsen worden omgetoverd tot speel- of zitplekken met veel groen en twee nabijgelegen pleinen worden opgefleurd. Op Tienplein komt een lichtbos waarbij het licht reageert op beweging – wat moet zorgen voor een veiliger gevoel. En het Josephplein wordt een ‘echt’ plein met een terras en een plek waar fietsers een coffee-to-go kunnen halen. Met andere woorden: de fietser en voetganger staan even centraal in de straat, niet de automobilist – hoewel die er wel nog steeds mag komen. Wethouder Pex Langenberg verricht donderdagavond de officiële openingshandeling van het project.

Leefstraten

Initiator is Happy Streets, een uitvloeisel van de Mobiliteitsarea, wat weer een initiatief is van de gemeente Rotterdam en onderzoeksinstituut DRIFT, onderdeel van de Erasmus Universiteit. Het gemeenschappelijke doel van al deze organisaties en alle betrokkenen is nadenken over de toekomst van Rotterdam en vooral: de plek van mobiliteit daarin. Experimenten uitvoeren is hier ook onderdeel van. Zo waren vorig jaar september verschillende straten in het Hoogkwartier een weekend lang autoluw gemaakt. Het experiment van komende maand is een vervolg hierop. En het blijft hier niet bij: na de West-Kruiskade starten vergelijkbare experimenten rondom de Witte de Withstraat en daarna opnieuw in het Hoogkwartier. Onderzoeksinstituten DRIFT en de Veldacademie blijven dit alles monitoren.

Het idee van de Happy Streets lijkt een beetje op dat van Leefstraten, waar in Gent veel mee geëxperimenteerd wordt. Dat is niet vreemd: de mensen achter beide initiatieven werken ook samen. Er is wel wat verschil tussen beide initiatieven, benadrukt Happy Streets: onder andere op het gebied van de coördinatie van de straten en de hoeveelheid partijen die meewerken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.