Drone. Bron: archief Verkeersnet.nl

‘Met drone verkeer tellen werkt goed’

Drone. Bron: archief Verkeersnet.nl

Drone. Bron: archief Verkeersnet.nlEen drone met een kabel eraan heeft onlangs verkeer geteld boven de A1 ter hoogte van Muiden. Dit was een proef van Rijkswaterstaat, ingenieursbureau Antea Group en softwarebedrijf ViNotion. Volgens hen is tellen met een kabeldrone een goed alternatief voor de huidige manier van tellen.

Verkeer tellen gebeurt nu met lussen, camera’s of waarnemers. Dat kan makkelijker én preciezer, dachten Rijkswaterstaat, Antea Group en ViNotion. Met een kabeldrone bijvoorbeeld. De drone gaat de lucht in, stuurt de data via de kabel direct door en maakt zo snelle berekeningen en vervolgacties mogelijk. Om te kijken of alles echt zo werkt als gehoopt, voerden de partijen tegelijk op het zelfde moment op dezelfde plek een traditionele meting uit.

Data veilig verwerkt

Antea Group is enthousiast over de resultaten. ’Op deze manier is verkeer tellen veiliger, nauwkeuriger en sneller’, zegt Roel Brandt, Projectmanager Smart Mobility. Het ingenieursbureau merkt verder op dat er minder mankracht nodig is, dat de data veilig verwerkt wordt en dat door een bekabelde drone te gebruiken, de kans op ongevallen nihil is.

De data van de kabeldrone is niet alleen interessant voor Antea Group en Rijkswaterstaat, maar ook voor ViNotion. Dat bedrijf gebruikt de data om hun bestaande intelligente beeldherkenningssoftware beschikbaar te maken voor drones. Dat is best een uitdaging: een drone heeft een andere kijkhoek dan een camera op de grond en bovendien hangt hij niet stil. Maar de software zou auto’s én hun rijrichting steeds beter herkennen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

'Met drone verkeer tellen werkt goed' - VerkeersNet
Drone. Bron: archief Verkeersnet.nl

‘Met drone verkeer tellen werkt goed’

Drone. Bron: archief Verkeersnet.nl

Drone. Bron: archief Verkeersnet.nlEen drone met een kabel eraan heeft onlangs verkeer geteld boven de A1 ter hoogte van Muiden. Dit was een proef van Rijkswaterstaat, ingenieursbureau Antea Group en softwarebedrijf ViNotion. Volgens hen is tellen met een kabeldrone een goed alternatief voor de huidige manier van tellen.

Verkeer tellen gebeurt nu met lussen, camera’s of waarnemers. Dat kan makkelijker én preciezer, dachten Rijkswaterstaat, Antea Group en ViNotion. Met een kabeldrone bijvoorbeeld. De drone gaat de lucht in, stuurt de data via de kabel direct door en maakt zo snelle berekeningen en vervolgacties mogelijk. Om te kijken of alles echt zo werkt als gehoopt, voerden de partijen tegelijk op het zelfde moment op dezelfde plek een traditionele meting uit.

Data veilig verwerkt

Antea Group is enthousiast over de resultaten. ’Op deze manier is verkeer tellen veiliger, nauwkeuriger en sneller’, zegt Roel Brandt, Projectmanager Smart Mobility. Het ingenieursbureau merkt verder op dat er minder mankracht nodig is, dat de data veilig verwerkt wordt en dat door een bekabelde drone te gebruiken, de kans op ongevallen nihil is.

De data van de kabeldrone is niet alleen interessant voor Antea Group en Rijkswaterstaat, maar ook voor ViNotion. Dat bedrijf gebruikt de data om hun bestaande intelligente beeldherkenningssoftware beschikbaar te maken voor drones. Dat is best een uitdaging: een drone heeft een andere kijkhoek dan een camera op de grond en bovendien hangt hij niet stil. Maar de software zou auto’s én hun rijrichting steeds beter herkennen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.