Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-Holland

Nieuwe provinciale weg moet 13.000 ton CO2 besparen

Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-Holland

Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-HollandMaar liefst 13.000 ton CO2 moet de nieuwe N211 tussen Den Haag en het Westland gaan besparen. De provincie Zuid-Holland streefde naar een besparing van 4.000 ton. Maar volgens aannemersbedrijf BAM is een besparing van 9.000 ton extra mogelijk. Dat is uniek, benadrukken de partijen. Een hele hoop slimme foefjes maken dit mogelijk.

Een deel moet bespaard worden tijdens de bouw. Die start het eerste kwartaal van volgend jaar. Zo gaan bijvoorbeeld de generatoren niet op diesel draaien, maar op zogenoemd mierenzuur. Dat heeft niets met insecten te maken, het is een nieuw soort brandstof, benadrukt Max Aerts, lid van een betrokken multidisciplinair studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. ‘CO2, water en duurzame elektriciteit voegen we samen tot een vloeistof die we weer terug omzetten in energie. Dat systeem is bedacht als ‘afstandverlenger’ voor een bus. Maar het mooie is dat we hier de mogelijkheid hebben het in een andere omgeving te testen.’

Warmte- en koudeopslag

Ook de weg zelf, die najaar 2018 klaar moet zijn, wordt energiezuinig. Zo krijgt hij een warmte- en koudeopslag, zegt Giel-Jan Bogaert van BAM. ‘Daarmee wordt niet alleen in de winter de weg sneeuwvrij gehouden. Maar we verwarmen en koelen er ook bedrijven en woningen in de omgeving mee. Het neveneffect is dat de weg in de zomer wordt gekoeld, waardoor die langer mee gaat.’ Daarnaast, zo zegt Bogaert, komen op verschillende plekken zonnepanelen. Onder andere bij de lantaarnpalen en verkeerslichten.

Maar dat is nog niet alles. BAM legt de weg zo vlak mogelijk aan, vertelt Bogaert. Dat kan volgens hem het brandstofgebruik van automobilisten terugdringen met wel 2,5 procent. Een weg recht leggen, is alleen niet makkelijk, stelt hij. ‘Je moet hier met de constructieopbouw al rekening mee houden.’ Een pilot op deze schaal is bovendien nog nooit gedaan, zegt hij. Hij en zijn team gaan de resultaten hieruit dan ook nauwgezet monitoren.

Het hele project is dus behoorlijk innovatief. Zo innovatief, dat het als voorbeeld moet dienen voor andere projecten, zo benadrukken de betrokkenen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe provinciale weg moet 13.000 ton CO2 besparen - VerkeersNet
Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-Holland

Nieuwe provinciale weg moet 13.000 ton CO2 besparen

Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-Holland

Zo moet de N211 er na renovatie uitzien. Bron: provincie Zuid-HollandMaar liefst 13.000 ton CO2 moet de nieuwe N211 tussen Den Haag en het Westland gaan besparen. De provincie Zuid-Holland streefde naar een besparing van 4.000 ton. Maar volgens aannemersbedrijf BAM is een besparing van 9.000 ton extra mogelijk. Dat is uniek, benadrukken de partijen. Een hele hoop slimme foefjes maken dit mogelijk.

Een deel moet bespaard worden tijdens de bouw. Die start het eerste kwartaal van volgend jaar. Zo gaan bijvoorbeeld de generatoren niet op diesel draaien, maar op zogenoemd mierenzuur. Dat heeft niets met insecten te maken, het is een nieuw soort brandstof, benadrukt Max Aerts, lid van een betrokken multidisciplinair studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven. ‘CO2, water en duurzame elektriciteit voegen we samen tot een vloeistof die we weer terug omzetten in energie. Dat systeem is bedacht als ‘afstandverlenger’ voor een bus. Maar het mooie is dat we hier de mogelijkheid hebben het in een andere omgeving te testen.’

Warmte- en koudeopslag

Ook de weg zelf, die najaar 2018 klaar moet zijn, wordt energiezuinig. Zo krijgt hij een warmte- en koudeopslag, zegt Giel-Jan Bogaert van BAM. ‘Daarmee wordt niet alleen in de winter de weg sneeuwvrij gehouden. Maar we verwarmen en koelen er ook bedrijven en woningen in de omgeving mee. Het neveneffect is dat de weg in de zomer wordt gekoeld, waardoor die langer mee gaat.’ Daarnaast, zo zegt Bogaert, komen op verschillende plekken zonnepanelen. Onder andere bij de lantaarnpalen en verkeerslichten.

Maar dat is nog niet alles. BAM legt de weg zo vlak mogelijk aan, vertelt Bogaert. Dat kan volgens hem het brandstofgebruik van automobilisten terugdringen met wel 2,5 procent. Een weg recht leggen, is alleen niet makkelijk, stelt hij. ‘Je moet hier met de constructieopbouw al rekening mee houden.’ Een pilot op deze schaal is bovendien nog nooit gedaan, zegt hij. Hij en zijn team gaan de resultaten hieruit dan ook nauwgezet monitoren.

Het hele project is dus behoorlijk innovatief. Zo innovatief, dat het als voorbeeld moet dienen voor andere projecten, zo benadrukken de betrokkenen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.