Uber leidt tot meer autokilometers

Van de ritten die met diensten als Uber en Lyft worden gemaakt, zou ruim de helft niet zijn gemaakt als dit aanbod er niet was. Of men had gekozen voor lopen, fietsen of openbaar vervoer. Dat concluderen onderzoekers van het Institute of Transportation Studies van de University of California, Davis.

De bevindingen van de onderzoekers komen voort uit een uitgebreid onderzoek in zeven grote Amerikaanse steden. In deze grote steden gebruikt 21 procent wel eens een dienst als Uber. Een kwart doet dit wekelijks of dagelijks. Belangrijkste motief is het vermijden van parkeerproblemen (37 procent), of van problemen door het rijden met een borrel op (33 procent).

Extra gebruik

Het autobezit onder de gebruikers van deze services ligt op 70 procent, tegen  59 procent bij ov-gebruikers. De meeste gebruikers (91 procent) hebben niets gewijzigd in hun autobezit. Mensen die wel hun autobezit hebben verminderd, hebben de trips vervangen door extra gebruik van Uber-achtige diensten.

Het gebruik van Uber, Lyft en soortgelijke diensten in de grote steden leidt ertoe dat het ov-gebruik daar met 6 procent terugloopt. En 49 tot 61 procent van de Uber-trips zou niet zijn gemaakt als de service er niet zou zijn. Of men zou gaan lopen of fietsen of gebruik maken van de ov. Conclusie van de onderzoekers: Diensten als Uber dragen bij aan een toename van het aantal autokilometers in de grote steden in de VS.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Uber leidt tot meer autokilometers - VerkeersNet

Uber leidt tot meer autokilometers

Van de ritten die met diensten als Uber en Lyft worden gemaakt, zou ruim de helft niet zijn gemaakt als dit aanbod er niet was. Of men had gekozen voor lopen, fietsen of openbaar vervoer. Dat concluderen onderzoekers van het Institute of Transportation Studies van de University of California, Davis.

De bevindingen van de onderzoekers komen voort uit een uitgebreid onderzoek in zeven grote Amerikaanse steden. In deze grote steden gebruikt 21 procent wel eens een dienst als Uber. Een kwart doet dit wekelijks of dagelijks. Belangrijkste motief is het vermijden van parkeerproblemen (37 procent), of van problemen door het rijden met een borrel op (33 procent).

Extra gebruik

Het autobezit onder de gebruikers van deze services ligt op 70 procent, tegen  59 procent bij ov-gebruikers. De meeste gebruikers (91 procent) hebben niets gewijzigd in hun autobezit. Mensen die wel hun autobezit hebben verminderd, hebben de trips vervangen door extra gebruik van Uber-achtige diensten.

Het gebruik van Uber, Lyft en soortgelijke diensten in de grote steden leidt ertoe dat het ov-gebruik daar met 6 procent terugloopt. En 49 tot 61 procent van de Uber-trips zou niet zijn gemaakt als de service er niet zou zijn. Of men zou gaan lopen of fietsen of gebruik maken van de ov. Conclusie van de onderzoekers: Diensten als Uber dragen bij aan een toename van het aantal autokilometers in de grote steden in de VS.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.