3D-geprinte fietsbrug wordt op z'n plek gehesen. Foto: provincie Noord-Brabant

Nieuwe rondweg uitgerust met 3D-geprinte fietsbrug en verplaatsbare rotonde

3D-geprinte fietsbrug wordt op z’n plek gehesen. Foto: provincie Noord-Brabant

3D-geprinte fietsbrug wordt op z'n plek gehesen. Foto: provincie Noord-BrabantEen 3D-geprinte, betonnen fietsbrug en een verplaatsbare rotonde. Met deze twee bijzondere bouwkundige constructies is de nieuwe provinciale rondweg om het Noord-Brabantse Gemert sinds afgelopen week uitgerust.

De 3D-geprinte, betonnen fietsbrug is de tweede in de wereld, legt Theo Salet uit. Hij is hoogleraar betonconstructies op de TU Eindhoven en werkte mee aan de ontwikkeling van de fietsbrug. In Spanje staat ook eentje, zegt hij. Maar die in Gemert is anders volgens hem: die is namelijk voorgespannen en bewapend. De brug is afgelopen zomer geprint in het lab van de universiteit.

Maatwerk
Een brug printen is erg nuttig, stelt Salet. Het maakt maatwerk op elke locatie mogelijk, tegen ‘reële kosten’. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld, direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is volgens hem een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM): het brengt namelijk de partijen in de keten dichter bij elkaar.

Bouwbedrijf BAM, dat ook bij de ontwikkeling betrokken was, ziet ook enorme voordelen van 3D-printen. Er zijn geen hulpmaterialen zoals bekisting nodig, legt Marinus Schimmel, directeur van de infra-divisie uit. Dat zorgt volgens hem voor minder afval en CO2-uitstoot.

Weinig last
Ook de rotonde is bijzonder. Het is volgens BAM en de provincie Noord-Brabant de eerste rotonde die naast de weg is gebouwd en later op z’n plek is geschoven. Die techniek is tot nu toe alleen toegepast bij tunnels onder het spoor, stellen ze. De rotonde is gemaakt van staal en beton en weegt 1,2 miljoen kilo. In zes uur werd hij over een lengte van 39 meter op zijn plek geschoven. Zes stalen profielbalken fungeerden als rails. Dat had volgens BAM en de provincie Noord-Brabant een groot voordeel: verkeer had er weinig last van.

De aanleg van de nieuwe provinciale weg, de Gemert Noord-Om, startte afgelopen april. Eind dit jaar moeten de werkzaamheden afgerond zijn. De weg vormt straks de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.