Regio’s Groningen-Assen en Leeuwarden doen als eerste grote bestelling slimme verkeerslichten

De regio’s Groningen-Assen en Leeuwarden zijn de eerste die een grote bestelling intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) hebben geplaatst. De bestelling is een uitkomst van het Talking Traffic-project.

Het gaat in totaal om 26 iVRI’s: zestien voor de regio Groningen-Assen en tien voor de regio Leeuwarden. In november starten de regio’s met het aanpassen van de bestaande verkeerslichten. Eind dit jaar moet de operatie afgerond zijn, is de bedoeling. Het zijn niet de eerste iVRI’s in Nederland, die staan in Deventer, Apeldoorn en bij Schiphol. Maar het is wel de eerste grote bestelling. De bestelling vloeit voort uit het Talking Traffic-project.

Talking Traffic is een meerjarig partnership tussen vijftien marktpartijen als Vialis, Dynniq en Swarco en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de twaalf Beter Benutten-regio’s, waaronder Groningen-Assen en Leeuwarden. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen.

Proeftuin

Slimme verkeerslichten passen binnen de ambitie van de noordelijke provincies om proeftuin te zijn voor toekomstige mobiliteitsoplossingen. ‘Als Regio Groningen-Assen bieden we graag ruimte aan technologische vernieuwing en intelligente mobiliteitsoplossingen’, stelt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe en betrokken bij Beter Benutten. ’We willen met belangrijke technologische vernieuwingen wereldwijde spelers naar Noord-Nederland trekken en zo onze economie stimuleren. Daar past de iVRI perfect in.’

Edwin Papjes, betrokken bij Groningen Bereikbaar, is enthousiast over de bestelling. ‘Met de iVRI’s kunnen we het verkeer beter en sneller laten doorstromen, wat ook van belang is voor de economie.’ Dat Groningen-Assen en Leeuwarden de eerste regio’s zijn die de iVRI’s besteld hebben, is bijzonder, vinden hij en Brink. Het is volgens hen het resultaat van twintig jaar vrijwillige samenwerking tussen de wegbeheerders in Noord-Nederland.

Weggebruikers sturen

Ook Sebastiaan Mulder, projectmanager regio Leeuwarden, is enthousiast. Hij ziet iVRI’s als een instrument om het wegennet zo efficiënt mogelijk te gebruiken. ‘In en om Leeuwarden is de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de infrastructuur. Hierdoor is de capaciteit van het wegennet enorm verbeterd. Het inzetten van iVRI’s ziet de gemeente als als één van de instrumenten die er voor zorgen dat die capaciteit zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt.’ Eerst zullen de iVRI’s ingezet worden om weggebruikers te informeren, zegt hij. Maar de gemeente wil volgens hem kijken of ze later ook ingezet kunnen worden om weggebruikers te sturen.

De iVRI’s komen volgens Mulder op een goed moment. Volgend jaar is Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa. In de zomer staan grote evenementen op het programma – evenementen waar gauw 300.000 mensen op af komen. De iVRI’s zouden kunnen helpen om alle verkeersstromen in goede banen te leiden. Over hoe dat dan precies werkt, denkt Leeuwarden nu na, zegt Mulder.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Regio's Groningen-Assen en Leeuwarden doen als eerste grote bestelling slimme verkeerslichten - VerkeersNet

Regio’s Groningen-Assen en Leeuwarden doen als eerste grote bestelling slimme verkeerslichten

De regio’s Groningen-Assen en Leeuwarden zijn de eerste die een grote bestelling intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) hebben geplaatst. De bestelling is een uitkomst van het Talking Traffic-project.

Het gaat in totaal om 26 iVRI’s: zestien voor de regio Groningen-Assen en tien voor de regio Leeuwarden. In november starten de regio’s met het aanpassen van de bestaande verkeerslichten. Eind dit jaar moet de operatie afgerond zijn, is de bedoeling. Het zijn niet de eerste iVRI’s in Nederland, die staan in Deventer, Apeldoorn en bij Schiphol. Maar het is wel de eerste grote bestelling. De bestelling vloeit voort uit het Talking Traffic-project.

Talking Traffic is een meerjarig partnership tussen vijftien marktpartijen als Vialis, Dynniq en Swarco en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de twaalf Beter Benutten-regio’s, waaronder Groningen-Assen en Leeuwarden. Doel is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren door real-time informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen.

Proeftuin

Slimme verkeerslichten passen binnen de ambitie van de noordelijke provincies om proeftuin te zijn voor toekomstige mobiliteitsoplossingen. ‘Als Regio Groningen-Assen bieden we graag ruimte aan technologische vernieuwing en intelligente mobiliteitsoplossingen’, stelt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe en betrokken bij Beter Benutten. ’We willen met belangrijke technologische vernieuwingen wereldwijde spelers naar Noord-Nederland trekken en zo onze economie stimuleren. Daar past de iVRI perfect in.’

Edwin Papjes, betrokken bij Groningen Bereikbaar, is enthousiast over de bestelling. ‘Met de iVRI’s kunnen we het verkeer beter en sneller laten doorstromen, wat ook van belang is voor de economie.’ Dat Groningen-Assen en Leeuwarden de eerste regio’s zijn die de iVRI’s besteld hebben, is bijzonder, vinden hij en Brink. Het is volgens hen het resultaat van twintig jaar vrijwillige samenwerking tussen de wegbeheerders in Noord-Nederland.

Weggebruikers sturen

Ook Sebastiaan Mulder, projectmanager regio Leeuwarden, is enthousiast. Hij ziet iVRI’s als een instrument om het wegennet zo efficiënt mogelijk te gebruiken. ‘In en om Leeuwarden is de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de infrastructuur. Hierdoor is de capaciteit van het wegennet enorm verbeterd. Het inzetten van iVRI’s ziet de gemeente als als één van de instrumenten die er voor zorgen dat die capaciteit zo efficiënt mogelijk gebruikt wordt.’ Eerst zullen de iVRI’s ingezet worden om weggebruikers te informeren, zegt hij. Maar de gemeente wil volgens hem kijken of ze later ook ingezet kunnen worden om weggebruikers te sturen.

De iVRI’s komen volgens Mulder op een goed moment. Volgend jaar is Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa. In de zomer staan grote evenementen op het programma – evenementen waar gauw 300.000 mensen op af komen. De iVRI’s zouden kunnen helpen om alle verkeersstromen in goede banen te leiden. Over hoe dat dan precies werkt, denkt Leeuwarden nu na, zegt Mulder.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.