Dynamische tolheffing houdt Fastlane vrij van files

Dynamische tolheffing heeft volgens Siemens toekomst. Het bedrijf heeft een speciaal algoritme ontwikkeld dat de tolheffing aanpast aan de verkeersomstandigheden. De weggebruikers profiteren omdat ze zo eerder op de plaats van bestemming zijn en bovendien vermindert het brandstofverbruik en de CO2-emissie. Het system heet Fastlane en is voor het eerst toegepast op de weg tussen Jerusalem en Tel Aviv in Israël.

Het systeem is zo ingesteld dat de capaciteit optimaal wordt benut zonder dat filevorming optreedt. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van inductielussen die de rijsnelheden en aantallen auto’s registreren in de fast lane en de overige niet-betaalde rijstroken. Als er weinig verkeer is, daalt de tol, bij druk verkeer gaat de tol omhoog.
Het tarief is te lezen op elektronische displays bij de ingang van de fast lane. Om de tol te innen, wordt het kenteken van de auto elektronisch gelezen. De bestuurder kan de rekening van een account laten afschrijven of thuisgestuurd krijgen.  De fast lane in Israël is 12 km lang en een ritje duurt gewoonlijk niet langer dan 12 minuten, tegen anders 30 tot 60 minuten in de spits. Siemens mikt met de Fastlane in eerste instantie op de Amerikaanse markt, waar al de nodige fast lanes in gebruik zijn, maar met weinig of geen flexibiliteit in de hoogte van de heffing.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dynamische tolheffing houdt Fastlane vrij van files - VerkeersNet

Dynamische tolheffing houdt Fastlane vrij van files

Dynamische tolheffing heeft volgens Siemens toekomst. Het bedrijf heeft een speciaal algoritme ontwikkeld dat de tolheffing aanpast aan de verkeersomstandigheden. De weggebruikers profiteren omdat ze zo eerder op de plaats van bestemming zijn en bovendien vermindert het brandstofverbruik en de CO2-emissie. Het system heet Fastlane en is voor het eerst toegepast op de weg tussen Jerusalem en Tel Aviv in Israël.

Het systeem is zo ingesteld dat de capaciteit optimaal wordt benut zonder dat filevorming optreedt. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van inductielussen die de rijsnelheden en aantallen auto’s registreren in de fast lane en de overige niet-betaalde rijstroken. Als er weinig verkeer is, daalt de tol, bij druk verkeer gaat de tol omhoog.
Het tarief is te lezen op elektronische displays bij de ingang van de fast lane. Om de tol te innen, wordt het kenteken van de auto elektronisch gelezen. De bestuurder kan de rekening van een account laten afschrijven of thuisgestuurd krijgen.  De fast lane in Israël is 12 km lang en een ritje duurt gewoonlijk niet langer dan 12 minuten, tegen anders 30 tot 60 minuten in de spits. Siemens mikt met de Fastlane in eerste instantie op de Amerikaanse markt, waar al de nodige fast lanes in gebruik zijn, maar met weinig of geen flexibiliteit in de hoogte van de heffing.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.