Verbodsborden doorgaand vrachtverkeer bieden geen oplossing

verbodvrachtverkeerVanaf november 2012 vond in Oud-Vossemeer een proef plaats om doorgaand vrachtverkeer door de kern te weren. Omdat de hinder voor bewoners niet is afgenomen haalt de Provincie de verbodsborden voor doorgaand vrachtverkeer vóór de zomervakantie weg.
Met de camera’s is gemeten of de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer door Oud-Vossemeer inderdaad is afgenomen. Daarbij kwam naar voren dat de maatregel niet het gewenste effect heeft opgeleverd. Uit metingen bleek dat er dagelijks slechts vijf doorgaande vrachtwagens minder door Oud-Vossemeer reden nadat het verbod was ingesteld. Het merendeel van de vrachtwagens bleek een bestemming te hebben op één van de bedrijventerreinen op het eiland Tholen. Omdat het verkeer op zoek ging naar alternatieve routes, ontstond overlast op andere wegen.
TLN waarschuwde daar al voor bij de start van de proef. De transportorganisatie pleit ervoor dat oplossingen in zo’n geval moeten worden gezocht in routering van vrachtverkeer door middel van duidelijke bebording, in combinatie met voorlichting op de weg en bij de bedrijven. Dan is de kans groot dat de hoeveelheid verkeer door de bebouwde kom afneemt. TLN wijst er ook op dat het verbod op doorgaand vrachtverkeer meestal wordt ingesteld met een bord waarop ‘verboden voor vrachtauto’s’ staat, gecombineerd met een onderbord waarop ‘met uitzondering van bestemmingsverkeer’. ‘Dat laatste maakt het voor de handhaver erg lastig. Een vrachtauto is al bestemmingsverkeer als een chauffeur een blikje drinken wil halen bij de supermarkt in het dorp.’
De gemeente Tholen en Waterschap Scheldestromen gaan op zoek naar een alternatief. Men denkt bijvoorbeeld aan een rondweg. Overigens speelt de problematiek op meer plaatsen in Zeeland. Ook in Kapelle en Oostburg wordt doorgaand vrachtverkeer geweerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Verbodsborden doorgaand vrachtverkeer bieden geen oplossing - VerkeersNet

Verbodsborden doorgaand vrachtverkeer bieden geen oplossing

verbodvrachtverkeerVanaf november 2012 vond in Oud-Vossemeer een proef plaats om doorgaand vrachtverkeer door de kern te weren. Omdat de hinder voor bewoners niet is afgenomen haalt de Provincie de verbodsborden voor doorgaand vrachtverkeer vóór de zomervakantie weg.
Met de camera’s is gemeten of de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer door Oud-Vossemeer inderdaad is afgenomen. Daarbij kwam naar voren dat de maatregel niet het gewenste effect heeft opgeleverd. Uit metingen bleek dat er dagelijks slechts vijf doorgaande vrachtwagens minder door Oud-Vossemeer reden nadat het verbod was ingesteld. Het merendeel van de vrachtwagens bleek een bestemming te hebben op één van de bedrijventerreinen op het eiland Tholen. Omdat het verkeer op zoek ging naar alternatieve routes, ontstond overlast op andere wegen.
TLN waarschuwde daar al voor bij de start van de proef. De transportorganisatie pleit ervoor dat oplossingen in zo’n geval moeten worden gezocht in routering van vrachtverkeer door middel van duidelijke bebording, in combinatie met voorlichting op de weg en bij de bedrijven. Dan is de kans groot dat de hoeveelheid verkeer door de bebouwde kom afneemt. TLN wijst er ook op dat het verbod op doorgaand vrachtverkeer meestal wordt ingesteld met een bord waarop ‘verboden voor vrachtauto’s’ staat, gecombineerd met een onderbord waarop ‘met uitzondering van bestemmingsverkeer’. ‘Dat laatste maakt het voor de handhaver erg lastig. Een vrachtauto is al bestemmingsverkeer als een chauffeur een blikje drinken wil halen bij de supermarkt in het dorp.’
De gemeente Tholen en Waterschap Scheldestromen gaan op zoek naar een alternatief. Men denkt bijvoorbeeld aan een rondweg. Overigens speelt de problematiek op meer plaatsen in Zeeland. Ook in Kapelle en Oostburg wordt doorgaand vrachtverkeer geweerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.