Maastunnel

Maastunnel na twee jaar weer volledig open

Na twee jaar renoveren is de Maastunnel in Rotterdam weer volledig in gebruik. Op het oog is er weinig veranderd, want het betreft een monument dat er hetzelfde uit moest blijven zien. Maar met onder meer een nieuwe ondervloer en asfaltlaag voldoet de tunnel weer helemaal aan de eisen van deze tijd.

De Maastunnel stamt uit 1942 en voldeed niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Ook was de vloer onder de rijbanen in slechte staat. “Die was aangetast door zogenoemde dooizouten”, legt Rob Nieuwschepen namens de gemeente Rotterdam uit. “De pekel is in al die jaren in de vloer getrokken en heeft deze samen met water en zuurstof aangetast.”

Hogedrukspuit voor asfalt

Op innovatieve wijze is deze één meter dikke ondervloer gesaneerd. “De bovenste 15 centimeter is met een speciale machine verwijderd. Vergelijk het met een hogedrukspuit. We hebben het beton er letterlijk afgespoten.” Stukje voor stukje is zo ongeveer 550 meter ondervloer gerenoveerd. 

Inmiddels ligt in de tunnel ook een nieuwe gele asfaltlaag op de rijbanen, zijn de natuurstenen bij de tunnelmond gereinigd en zijn er nieuwe camera’s, geluidssystemen en hulppostkasten geplaatst. Ook is er een nieuw systeem om de verkeersdoorstroming te volgen. Verder zijn de toegangswegen buiten de tunnel opgeknapt, met nieuw asfalt en nieuwe portalen met verkeerslichten, borden, camera’s en hoogtemelders.

Nog niet helemaal klaar

Vanwege deze werkzaamheden was de tunnel twee jaar lang afgesloten in zuidelijke richting en op sommige momenten ook richting het noorden. Daar is met ingang van maandag 19 augustus een einde aan gekomen. Toch is de renovatie is nog niet helemaal klaar. Nieuwschepen: “In de komende maanden doen we nog wat laatste klussen, maar de tunnel hoeft daarvoor niet meer lange tijd dicht. Ondertussen bereiden we de renovatie van de fiets- en voetgangerstunnel voor. Die begint in december en duurt ongeveer zeven maanden voor de fietstunnel en elf maanden voor de voetgangerstunnel.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia. Hij schrijft vooral over personenvervoer en mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.