Verkeersdrukte Amsterdam

Racende e-bikes en deelscooters geven Amsterdammers gevoel van verkeersonveiligheid

De grote toename van scheurende maaltijd- en boodschappenbezorgers op e-bikes en de laagdrempeligheid van het gebruik van deelscooters, dragen voor Amsterdammers bij aan een gevoel van verkeersonveiligheid. Slechts een kwart van de Amsterdammers (26%) zou onze hoofdstad aanraden als woonplaats, als het gaat om verkeersveiligheid. Tegelijkertijd vindt maar liefst 70% van de inwoners een helmplicht overdreven.

Dat zijn opvallende conclusies uit de Urban Road Safety Index 2022, een rapport van Cyclomedia, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het digitaal visualiseren van de buitenruimte. Voor dit rapport is onderzoek gedaan naar de (verkeers)veiligheid en leefbaarheid in zestien Europese hoofdsteden, waaronder 250 respondenten uit Amsterdam.

Tempoverschuiving verkeer

Twee derde van de Amsterdammers (67%) heeft het idee dat er meer ongelukken gebeuren door de komst van e-mobiliteit en deelvervoer. Deze voertuigen zorgen voor een verschuiving in het tempo van het verkeer en daar zijn fietspaden en wegen nog niet altijd op ingericht. Dit leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties. Meer dan een kwart van de Amsterdammers (28%) voelt zich in het algemeen onveilig in het verkeer.

Maar niet alleen de inrichting – zoals breedte van paden en oversteekplaatsen – van wegen en fietspaden zorgt voor een onveilig gevoel onder de inwoners van Amsterdam. Ook voelen zij zich onveilig door te weinig verlichting op openbare plekken (29%), mijdt 37% gevaarlijke kruispunten en voelt 44% zich veiliger in de auto dan op de fiets.

Verlaging maximumsnelheid

Er is dus ruimte voor verbetering om het gevoel van veiligheid in het verkeer te verhogen. Bijna de helft van de Amsterdammers (45%) pleit voor een verlaging van de maximumsnelheid in de stad. Maar ook een complete uitsluiting van auto’s in steden wordt niet ondenkbaar gevonden: een derde (34%) denkt dat dit helpt om de stad veiliger te maken.

Bas Brouwer, Solution Sales Manager bij Cyclomedia: “Deze resultaten laten zien dat er best nog wat onduidelijk is in het verkeer. Dit is niet alleen in Amsterdam het geval, steden in heel Europa hebben te maken met deelscooters en e-bikes die door de stad scheuren. Om de verkeersveiligheid aan te pakken streeft de gemeente naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in 2023 en is de stad bezig met het verbreden van voet- en fietspaden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.