We zitten nog vaker in de auto dan vòòr corona
Onderzoek

We zitten nog vaker in de auto dan vòòr corona

We zitten nog vaker in de auto dan vòòr corona

Het niveau van het wegverkeer lijkt in heel 2022 boven het niveau van 2019 uit te komen, toen de wereld nog niet tot stilstand kwam door de pandemie. Dit terwijl er de eerste maanden van 2022 nog contactbeperkende coronamaatrdegelen waren. Dit verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

De onderzoekers verwachten dat automobilisten dit jaar 12 procent meer kilometers gaan maken dan in 2021. Ze hebben ook doorgerekend wat er gebeurt als de economie zwaar wordt geraakt door de oorlog in Oekraïne en ook de brandstofprijzen flink stijgen. Dan verwachten ze eveneens een toename, al is die dan met 11 procent iets lager. Ook in dit economisch sombere scenario bereikt de verkeersdrukte het niveau van 2019.

“De afschaffing van de contactbeperkende maatregelen, waaronder het thuiswerkadvies medio maart 2022, is een belangrijke reden voor het toenemende verkeer, samen met de bevolkings- en economische groei”, lichten de onderzoekers toe.

De onderzoekers verwachten dat de coronapandemie nog steeds “structurele gevolgen” heeft, waardoor Nederlanders minder de auto pakken. “Ze gaan bijvoorbeeld vaker thuiswerken en sommigen stappen over van het openbaar vervoer naar de auto”, schrijft het KiM. Hierdoor verwachten ze dat het vanaf dit jaar 1,8 procent rustiger is dan als er geen corona was geweest. Maar dat is dus niet genoeg om een verdere toename van de verkeersdrukte teniet te doen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

1 reactie op “We zitten nog vaker in de auto dan vòòr corona”

Pat Rick|02.06.22|16:43

Het KiM geeft zelf in hun publicatie van 22 feb j.l. dat er een verschil is tussen stad en platteland. Voor het eerste, m.n. de Randstad moet een systeem ontwikkeld worden voor een autoloze-lifestyle, met hoogfrequent OV (uitbreiding metronetwerken MRA en MRDH in samenspraak met woningbouwopgave zoals Havenstad). Dus vanuit Havenstad metro naar Zaanstad, naast IJmeerlijn en doortrekking N/Z-lijn. Tegen files en voor schone lucht. Autodichtheid in Nederland/Randstad is al enorm hoog met 299 /km^2

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.