Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden?
Snelheidslimiet fietspaden

Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden?

Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden? Foto: Marloes Kanselaar

De gemeente Amsterdam denkt dat het invoeren van een snelheidslimiet de fietspaden in de hoofdstad veiliger maakt. Dit blijkt uit het voornemen om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken. Ook de Amsterdamse tak van de Fietsersbond kan zich vinden in de plannen van de gemeente. De landelijke Fietsersbond en de gemeente Rotterdam plaatsen echter kanttekeningen bij de praktische haalbaarheid van de nieuwe regelgeving.

“Het is een discutabel onderwerp,” zegt Bart Christiaans, fietscoördinator bij de gemeente Rotterdam. “In beginsel is een snelheidslimiet voor fietspaden een hele goede gedachte, om de langzame fietser beter te beschermen. Maar het heeft veel praktische kanttekeningen.”

Ook Wim Bot, van de Landelijke Fietsersbond, heeft zijn twijfels bij de uitvoerbaarheid. “Gewone fietsen hebben geen snelheidsmeter en het lijkt ons niet te doen qua handhaving.” Christiaans kan zich vinden in de twijfel van Bot over de handhaafbaarheid. “Er is nu al te weinig capaciteit voor het signaleren van bijvoorbeeld appen op de fiets, rijden zonder licht of door rood rijden.”

Landelijke aanpak snelheidslimiet fietspaden

Het verschil in snelheid tussen de verschillende voertuigen op het fietspad, speelt zeker een rol bij de toename van onveilige situaties. “Nu is de maximumsnelheid per voertuig geregeld; voor snorfietsen, voor voor e-bikes, voor speed pedelecs”, legt Christiaans uit. “Een uniforme afspraak over een maximum snelheid op het fietspad, zou het een stuk overzichtelijker maken. Wij vinden het tof dat de gemeente Amsterdam ermee gaat experimenteren, maar wij zouden het liever landelijk aangepakt zien.”

Bot voegt hier nog aan toe: “Het is vooral van belang dat mensen zich sociaal gedragen in het verkeer. Zeker flitsbezorgers zouden wel wat langzamer kunnen fietsen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden? - VerkeersNet
Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden?
Snelheidslimiet fietspaden

Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden?

Is invoering snelheidslimiet oplossing voor chaos op fietspaden? Foto: Marloes Kanselaar

De gemeente Amsterdam denkt dat het invoeren van een snelheidslimiet de fietspaden in de hoofdstad veiliger maakt. Dit blijkt uit het voornemen om de haalbaarheid hiervan te onderzoeken. Ook de Amsterdamse tak van de Fietsersbond kan zich vinden in de plannen van de gemeente. De landelijke Fietsersbond en de gemeente Rotterdam plaatsen echter kanttekeningen bij de praktische haalbaarheid van de nieuwe regelgeving.

“Het is een discutabel onderwerp,” zegt Bart Christiaans, fietscoördinator bij de gemeente Rotterdam. “In beginsel is een snelheidslimiet voor fietspaden een hele goede gedachte, om de langzame fietser beter te beschermen. Maar het heeft veel praktische kanttekeningen.”

Ook Wim Bot, van de Landelijke Fietsersbond, heeft zijn twijfels bij de uitvoerbaarheid. “Gewone fietsen hebben geen snelheidsmeter en het lijkt ons niet te doen qua handhaving.” Christiaans kan zich vinden in de twijfel van Bot over de handhaafbaarheid. “Er is nu al te weinig capaciteit voor het signaleren van bijvoorbeeld appen op de fiets, rijden zonder licht of door rood rijden.”

Landelijke aanpak snelheidslimiet fietspaden

Het verschil in snelheid tussen de verschillende voertuigen op het fietspad, speelt zeker een rol bij de toename van onveilige situaties. “Nu is de maximumsnelheid per voertuig geregeld; voor snorfietsen, voor voor e-bikes, voor speed pedelecs”, legt Christiaans uit. “Een uniforme afspraak over een maximum snelheid op het fietspad, zou het een stuk overzichtelijker maken. Wij vinden het tof dat de gemeente Amsterdam ermee gaat experimenteren, maar wij zouden het liever landelijk aangepakt zien.”

Bot voegt hier nog aan toe: “Het is vooral van belang dat mensen zich sociaal gedragen in het verkeer. Zeker flitsbezorgers zouden wel wat langzamer kunnen fietsen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.